منشی رئیس دستگاه تبلیغات آلمان نازی در ۱۰۶ سالگی درگذشت

منشی رئیس دستگاه تبلیغات آلمان نازی در ۱۰۶ سالگی درگذشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برونهیلده پومزل، منشی یوزف گوبلز، رئیس دستگاه تبلیغات آلمان نازی، در ۲۷ ژانویه و چند هفته پس از سالروز تولدش، در ۱۰۶ سالگی در مونیخ درگذشت.

آگهی

برونهیلده پومزل، منشی یوزف گوبلز، رئیس دستگاه تبلیغات آلمان نازی، در ۲۷ ژانویه و چند هفته پس از سالروز تولدش، در ۱۰۶ سالگی در مونیخ درگذشت. او هرگز ازدواج نکرد و بچه ای نداشت.

خانم پومزل یکی از آخرین بازماندگانی بود که اعضای رده بالای حزب نازی هیتلری را از نزدیک می شناخت.

وی پیش از آن که منشی گوبلز شود در رادیو ملی آلمان مشغول به کار بود، شغلی که پس از پایان جنگ جهانی دوم و گذراندان پنج سال در اردوگاه اسرا، در سال ۱۹۵۰ در رادیو و تلویزیون آلمان از سر گرفت.

برونهیلده پومزل در مستند «زندگی آلمانی» رئیس خود یوزف گوبلز را «مردی زیرک، خوش پوش و آراسته و کمی کوتاه قد» اما «متبکر» توصیف می کند و اظهار تعجب از تناقض عظیم نهفته در وجود چنین مردی.

خانم پومزل گفته بود که از کشتار میلیونها یهودی در جریان هولوکاست هیچ اطلاعی نداشته است و احساس گناه نمی کند «مگر اینکه تصمیم بگیرید همه جمعیت آلمان را گناهکار بدانید.»

او همچنان گفته بود که «گوبلز را بخاطر آنچه که در حق جهانیان روا داشت و به خاطر کشتن کودکان معصومش هرگز نخواهد بخشید.»

یوزف گوبلز از دوستان و یاران نزدیک آدلف هیتلر بود که تا پایان عمر و حتی زمانی که شکست آلمان در جنگ قطعی شده بود به هیتلر وفادار ماند. گوبلز یک روز پیش از ورود ارتش سرخ به برلین به همراه همسرش هر شش فرزندش را با سم گذشت و خود در ۱ مه ۱۹۴۵ میلادی در ۴۸ سال و به همراه همسرش خودکشی کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان؛ سرنوشت بیش از ۱ میلیون مفقود شاید هیچگاه مشخص نشود

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان

خودداری از کمک به برده ایزدی ۵ ساله در عراق؛ محکومیت عضو سابق داعش در آلمان تائید شد