با چراغ سبز آمریکا شورای امنیت شهرک سازی اسرائیل در اراضی اشغالی را محکوم کرد

با چراغ سبز آمریکا شورای امنیت شهرک سازی اسرائیل در اراضی اشغالی را محکوم کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای علیه اسرائيل شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی از جمله شرق بیت المقدس را محکوم کرد و خواستار توقف فوری آن شد؛ اقدامی که خشم اسرائيل را برانگیخته…

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای علیه اسرائيل شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی از جمله شرق بیت المقدس را محکوم کرد و خواستار توقف فوری آن شد؛ اقدامی که خشم اسرائيل را برانگیخته است. مقام های اسرائیلی با «شرم آور» و «ضداسرائیلی» خواندن این قطعنامه می گویند که به آن عمل نخواهند کرد.

دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد تصمیم شواری امنیت را زیر سوال برد و گفت: «چه کسی به شما حق صدور حکمی را داده که حق همیشگی ما در اورشلیم را نفی می کند. آیا این شورا تاکنون کشور شما را به دلیل ساختن خانه هایی در پایتخت محکوم کرده است؟»

ساخت شهرک های یهودی نشین در سرزمین های اشغالی یکی از موانع مذاکرات صلح بوده است. از این رو اقدام شورای امنیت با استقبال مقام های فلسطینی روبرو شده است. ریاض منصور، سفیر فلسطینیان در سازمان ملل متحد در این باره گفت: «پس از سال ها قانون شکنی و دور باطل، امروز این قطعنامه بعنوان آخرین اقدام برای در پیش گرفتن راه حل دو دولت و هموار کردن مسیر صلح تلقی می شود.»

راه حل دو دولت که به دلیل توسعه طلبی اسرائیل به خطر افتاده بود سرانجام آمریکا را واداشت تا در اقدامی کم سابقه و برخلاف درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از حق وتوی خود در قبال موضوعات مرتبط با این کشور صرف نظر کرده و رای ممتنع بدهد.

با این حال اسرائیل چشم به حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا دوخته که تا تقریبا یک ماه دیگر جانشین باراک اوباما خواهد شد و در قبال دفاع پرقدرت از دولت اسرائیل موضعی مشخص دارد و پیشتر هم خواستار وتوی این قطعنامه شده بود.

مطابق قوانین بین المللی ساخت شهرک ها توسط اسرائیل در سرزمین های اشغال شده پس از سال ۱۹۶۷غیرقانونی است اما اسرائيل توجهی به آن ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجلس نمایندگان آمریکا «از نهر تا بحر» را به عنوان شعار «یهودستیزانه» محکوم کرد

وقوع یکی از بدترین درگیری‌های خشونت‌‌آمیز در کرانه باختری در پی پیدا شدن جسد یک نوجوان اسرائیلی

نتانیاهو می‌گوید اسرائیل برای گفتگو درباره آتش‌بس با حماس به میز مذاکره بازخواهد گشت