ایران: تمدید تحریم‌های ایالات متحده برخلاف برجام است

ایران: تمدید تحریم‌های ایالات متحده برخلاف برجام است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تصویب طرح تمدید تحریم‌های ایران در مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که این قانون مخالف توافق هسته‌ای ایران و جامعه جهانی است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه گفت: «همانگونه که بارها توسط مقامات عالی‌رتبه کشور اعلام شده است، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر عدم مداخله در روابط داخلی و بین المللی سایر کشورهاست.»

نمایندگان مجلس سنای ایالات متحده آمریکا پنجشنه ۱ دسامبر/۱۱آذر با ۹۹رای مثبت و بدون هیچ رای مخالف طرح تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردند. برنی سندرز، سناتور دموکرات در این رای‌گیری شرکت نکرده بود. این طرح هم‌اکنون باید برای تبدیل شدن به قانون به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ارسال شود. کاخ سفید اعلام کرده است که آقای اوباما در این‌باره تصمیم خواهد گرفت. رئیس جمهوری آمریکا ۱۰ روز کاری برای امضا یا وتوی این مصوبه در اختیار دارد.

تمديد ١٠ ساله تحريم هاى #ايران با ٩٩ راى موافق در مجلس سناى #آمريكا تصويب شد. برنى #سندرز، سناتور ايالت #ورمونت در اين راى گيرى شركت نكرد.

— Mehran Ahmadi (@mehranio) 1 décembre 2016

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: «بر اساس اصول اولیه حاکم بر روابط بین‌الملل، دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات میان قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی‌تواند توجیهی برای اهمال و یا استنکاف از اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور محسوب شود.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش‌تر با انتقاد شدید از «تخلف‌های متعدد دولت کنونی آمریکا در قضیه توافق هسته‌ای» تهدید کرده بود در صورت عملی شدن تمدید تحریم‌های ده ساله ایالات متحده علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران قطعا در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

قانون تحریم‌های ایران به‌ویژه ساله علیه سرمایه‌گذاران خارجی در بخش نفت و گاز است. این تحریم‌ها نخستین بار در سال ۱۹۹۶ و در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون برای مجازات ایران و دولت وقت لیبی طرح ریزی شده بود.

وزارت امور خارجه #ایران: مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای #آمریکا برای تمدید #تحریم ها علیه ایران مخالف #برجام است .

— euronews فارسی (@euronews_pe) 2 décembre 2016

آقای قاسمی با یادآوری تعهدات رییس جمهوری ایالات متحده در قبال برجام خواستار آن شد که آقای اوباما «با استفاده از کلیه اختیارات خود، از قانونی و اجرایی شدن موارد مخالف برجام، منجمله مصوبه اخیر کنگره، جلوگیری نماید.» دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بیستم ژانویه به پایان می‌رسد و جانشین وی، دونالد ترامپ پیشاپیش شدیدا از برجام انتقاد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر جمهوری اسلامی: تحریم جدید نقض برجام است، واکنش نشان خواهیم داد

مجلس نمایندگان آمریکا طرح ممنوعیت فروش هواپیماهای تجاری به ایران را تصویب کرد

روزهای پرکار نمایندگان آمریکا برای تحریم ایران: تلاش برای ممنوعیت فروش هواپیما