روزهای پرکار نمایندگان آمریکا برای تحریم ایران: تلاش برای ممنوعیت فروش هواپیما

روزهای پرکار نمایندگان آمریکا برای تحریم ایران: تلاش برای ممنوعیت فروش هواپیما
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالی که چهارشنبه شب سناتور مک‌ کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌ خواهان در سنا گفت که مجلس سنا نیز مصوبه مجلس نمایندگان مبنی بر تمدید ۱۰ ساله تحریم‌ها علیه ایران را تصویب خواهد کرد، مجلس نمایندگان نیز با ۲۳۱ رای با بررسی طرحی برای جلوگیری از فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز مجلس نمایندگان آمریکا روز ۲۶ آبان ماه با ادامه بررسی طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران و ممنوعیت اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در صدور مجوز نقل و انتقالات مالی برای شرکت‌های آمریکایی جهت صادرات هواپیما به ایران موافقت کردند.

این طرح درصورت تصویب مانع از اقدام دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تسهیل فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران می شود. بیل هویزنگا، از جمهوری‌ خواهان کنگره طراح این پیش‌نویس بوده و پیشتر گفته بود که فروش هواپیماهای مسافربری به تهران موجب تسلیح رژیم ایران خواهد شد و باید جلوی این کار که مبنایش در دولت اوباما گذاشته شده، گرفته شود.

براساس این گزارش مجلس نمایندگان آمریکا بررسی این طرح را با ۲۳۱ رای موافق نمایندگان جمهوریخواه و ۱۸۱ رای مخالف نمایندگان دموکرات به تصویب رساند. ۱۵ نماینده جمهوری خواه و ۷ نماینده دموکرات نیز در رای گیری شرکت نکردند. باراک اوباما پیشتر گفته بود چناچه این طرح تصویب شود، آن را وتو خواهد کرد، اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ از بیستم ماه ژانویه و مواضع تند وی در قبال توافق اتمی ایران، به نظر می‌رسد وی از این قوانین استقبال کند.

آماده شدن پیش‌نویس قانون جدید کنگره #آمریکا برای ممنوعیت فروش #بوئینگ به #ایرانhttps://t.co/uGFe2Pr7fwpic.twitter.com/nZHs1RpA05

— euronews فارسی (@euronews_pe) November 11, 2016

بعد از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵، جمهوری اسلامی با شرکت بوئینگ برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافری به توافق رسید. در ماه ژانویه سال جاری نیز ایران برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از شرکت ایرباس قراردادی به ارزش ۲۲ میلیارد یورو امضاء کرد. این قرارداد بدلیل اینکه برخی قطعات هواپیماهای ایرباس در آمریکا ساخته می شود هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. پیشتر وزارت خزانه‌داری دولت باراک اوباما فروش ۸۰ هواپیماهای مسافربری شرکت بوئینگ به ایران را با صدور مجوز موردی، بدون مانع اعلام کرده بود.

مجلس سنای آمریکا هم قانون تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کند

در اقدامی دیگر علیه جمهوری اسلامی، مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه به اتفاق آراء به قانون تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران به مدت ۱۰ سال رای داد.

در همین راستا سناتور مک‌ کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌ خواهان در سنا گفت که آنان مصوبه مجلس نمایندگان مبنی بر تمدید ۱۰ ساله تحریم‌ها علیه ایران را تصویب خواهند کرد.

U.S. Senate leader says Iran sanctions renewal will pass https://t.co/nsGeG80wurpic.twitter.com/6NwtoIucX1

— Reuters Top News (@Reuters) November 17, 2016

این قانون که نخستین بار در سال ۱۹۹۶ در دوران ریاست‌ جمهوری بیل کلینتون با هدف منع سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی ایران و جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی به تصویب رسید، تا پایان سال ۲۰۱۶ اعتبار دارد و چنانچه تمدید نشود، اعتبار خود را از دست خواهد داد.

مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا ابتدا باید به تصویب مجلس سنا و سپس به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا برسد.

ایالات متحده آمریکا به همراه پنج قدرت جهانی، سال گذشته در وین توافق هسته با ایران را امضا کردند. بر اساس این توافق، ایران پذیرفت که برنامه هسته‌ای‌ خود را محدود کند و در مقابل جامعه بین‌المللی نیز تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را لغو کند. با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مواضع تند وی درباره این توافق اتمی آینده برجام در ابهام قرار گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟

گزارش نیویورک تایمز از توافق «غیرمکتوب» ایران و آمریکا؛ تهران و واشنگتن چه تعهداتی داده‌اند؟