نروژ از پناهجویان می خواهد که خود را با این کشور وفق دهند

نروژ از پناهجویان می خواهد که خود را با این کشور وفق دهند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ در زمینه مسائلی همچون افزایش تنش با روسیه، تصمیم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، بحران پناهجویان و تب بازی پوکمون گو، تأملاتی دارد.

کشور نسبتا کوچک نروژ در رهگذار بسیاری از موضوعات داغ جهان قرار دارد. ارنا سولبرگ، نخست وزیر این کشور در زمینه مسائلی همچون افزایش تنش با روسیه، تصمیم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، بحران پناهجویان و تب بازی پوکمون گو، تأملاتی دارد. ایزابل کومار، خبرنگار یورونیوز نظر خانم سولبرگ در این زمینه ها را جویا شده است.

ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ

  • ارنا سولبرگ در اکتبر ۲۰۱۳میلادی به سمت نخست وزیری نروژ برگزیده شد.
  • او از سال ۲۰۰۴ رهبری حزب محافظه کار نروژ را بر عهده گرفت.
  • از همان نخستین سال های دهه ۲۰۰۰ میلادی به دلیل سیاست های مهاجرتی خانم سولبرگ، به او لقب «ارنای آهنین» دادند.
  • او شیفته بازی های رایانه ای است و این روزها «پوکمون گو» بازی می کند.

*یورونیوز: خوشحالیم که در برنامه «گفتگوی جهانی» و در حاشیه مجمع جهانی دموکراسی در محل شورای اروپا در استراسبورگ فرانسه، با ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ صحبت می کنیم.

خانم سولبرگ، شما مرز کوچکی با روسیه دارید و به تازگی پذیرفته اید که گروهی از نظامیان آمریکا در کشور شما مستقر شوند. به نظر می رسد که این موضوع نارضایتی مسکو را برانگیخته است.*

ارنا سولبرگ: «من از این بابت نگران نیستم. ما با روسیه در بسیاری زمینه ها روابط خوبی داریم. این بخشی از آن برنامه ای است که ما برای هم پیمانان خودمان داریم تا به کشورمان بیایند و ضمن تمرین جنگ در شرایط زمستانی با یگان های مختلف ما همکاری کنند.»

یورونیوز: اما روسیه حضور این نظامیان در آن سوی مرز خود با کشورهای شمال و همچنین شرق اروپا را خوش ندارد. آیا به نظر شما این اقدام تحریک آمیز نیست؟

ارنا سولبرگ: «ما تنش را در سطحی که مثلا در دریای بالتیک شاهد بودیم در شمال حس نمی کنیم. اما یقین داریم که وقتی روسیه در اوکراین قوانین بین المللی را نقض کرده، باید به مردم اوکراین کمک کنیم. در عین حال در منطقه شمالی اروپا تلاش می کنیم تا با روسیه روابط باز و خوبی داشته باشیم.»

یورونیوز: شما میان کشورتان با روسیه حصار کشیدید مانند حصارهای دیگری که این روزها برای جلوگیری از ورود پناهجویان ساخته می شود… برخی حتی ادعا می کنند که این روش مؤثری است چون سبب کاهش ۹۵ درصدی مهاجرت شده است…

ارنا سولبرگ: «ما با روسیه در سطوح دیپلماتیک گفتگوهای خوبی داشته ایم. به گمانم آنها فهمیده اند که امنیت منطقه برای آنها هم مهم است. روس ها خودشان سه حصار کشیده اند تا نگذارند کسی از سمت روسیه به مرز نروژ برسد. بنابراین فکر می کنم جلوگیری از عبور پناهجویان از این منطقه برای آنها هم مهم باشد.»

یورونیوز: آیا دیوارکشیدن برای جلوگیری از ورود و ناامید کردن آدم های نیازمند درست است؟

ارنا سولبرگ: «ما یکی از کشورهایی هستیم که بیشترین تعداد مهاجر را پذیرفته است. سه هزار و صد نفر به عنوان سهمیه نروژ از سوی کمیساریای عالی پناهندگان به کشور ما آمده اند. ما این کار را به طور پیگیر و در طولانی مدت انجام داده ایم. بنابراین اگرچه امسال نسبت به سال گذشته شمار کمتری پناهجو گرفته ایم، اما به طور کلی در حل این بحران انسانی سهم بزرگی داشته ایم.»

یورونیوز: افزایش سطح آموزش و آگاهی نیز قطعا عامل مهمی در رشد فرهنگ مدارا و تکثرگرایی است. شما برای آموزش نروژی ها در زمینه میزبانی از پناهجویان چه می کنید؟ چون ما اغلب از پناهجویان می خواهیم که با جامعه میزبان یکپارچه شوند، اما دیگران هم باید از آنها میزبانی کنند.

ارنا سولبرگ: «این که می گویید بخشی از نظام آموزش عادی ماست، این که چرا مردم بعضی کشورها فرار می کنند، کنوانسیون چیست، مسئولیت های ما کدام است، همه اینها در نروژ جزو برنامه درسی است. البته روشن است که وقتی نقل مکان می کنید و پناهنده می شوید، شما هستید که باید خودتان را با استانداردهای نروژ مطابقت بدهید. وقتی صحبت از حقوق زنان می شود نباید فکر کنید که در کشور زادگاه خودتان زندگی می کنید. و نیز نباید تعجب کنید که دو مرد در خیابان همدیگر را می بوسند، زیرا در کشورهای ما همجنسگرایان هستند و این عادی است، این بخشی از نظام ماست …»

یورونیوز: ولی از قضا، اظهارات وزیر یکپارچگی اجتماعی در دولت خودتان بود که اذهان عمومی را اندکی دچار تشویش کرد. او گفته بود تازه واردها باید بدانند مردمی که اطرافشان هستند الکل و گوشت خوک می خورند. به نظر من این رویکرد به مسئله ای چنین پیچیده آن هم در سطح وزیر، ساده نگری بود. نظر شما چیست؟

ارنا سولبرگ: «موضوع پیچیده نیست. وقتی شما به کشور ما می آئید و برای گذران زندگی مجبور به کار کردن می شوید، نمی توانید نه بگویید به یک شغل در رستورانی که در آن الکل و گوشت خوک سِرو می شود. نباید انتظار داشته باشید که چون به دلایل مذهبی شغلی را نمی پذیرید، جامعه نروژ به شما کمک هزینه بدهد.»

یورونیوز: آیا تنها اقلیتی چنین هستند؟

ارنا سولبرگ: «در نروژ زنان مهاجر بسیار کمی هستند که کار می کنند. ما می دانیم که آنها به دلایل مختلف، زیاد بچه دار می شوند و بچه داری خودش برای آنها یک کار است. اما آنها بعضی وقت ها خواسته هایی دارند که پیدا کردن شغل را برایشان دشوارتر می کند. بعضی وقت ها هم شوهرشان نمی خواهد که زن زیاد از حد وارد جامعه نروژی شود زیرا مزه آزادی زن در جامعه ما را حس می کند. بنابراین گونه ای مردسالاری نیز در این داستان دخیل است.»

یورونیوز: خوی مهاجرستیزی بخشی از دلایلی بود که سبب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد. بریتانیا اکنون که در این راه پیش رفته و گرفتار شده، چشم به الگوی نروژ دوخته است. آیا شما فکر می کنید که الزاما الگوی خوبی برای بریتانیا خواهید بود؟

ارنا سولبرگ: «بخش عمده ای از بحث ها در مورد برکسیت حول محور چهار آزادی یعنی آزادی تبادل کالا، سرمایه، خدمات و عبور و مرور افراد دور می زد. من گفته ام که فکر نمی کنم بریتانیا نروژ را به عنوان الگویی برای خود بپسندد. به نظر من این الگو برای خود ما خیلی خوب است. امکان پیوندی اقتصادی را به ما می دهد که از طریق آن می توانیم هم کالا و هم خدمات خودمان را بفروشیم. مهاجرت از کشورهای دیگر به نروژ در مدت چند سال گذشته هم برای ما خوب بوده است چون ما به نیروی کار ساده نیاز داشتیم.»

یورونیوز: آیا بیم خروج کشورهای دیگر هم از اتحادیه اروپا می رود؟

ارنا سولبرگ: «من فکر می کردم برکسیت دامنه بیشتری از آنچه شاهد هستیم داشته باشد. به نظرم همه به نوعی نگران آینده پس از خروج از اتحادیه هستند. نگرانی از این که پس از خروج چه اتفاقی خواهد افتاد و نیز نبود اطمینان در مورد آنچه در بریتانیا می گذرد، سبب سکوت کسانی شده که خروج از اتحادیه را ساده می انگاشتند.»

یورونیوز: اغلب گمان می شود که برای دستیابی به جایگاه زنی چون شما باید دو برابر یک مرد تلاش کرد. آیا شما چنین تجربه ای برای رسیدن به سمت نخست وزیری داشتید؟

ارنا سولبرگ: «من نه اولین زن نخست وزیر در کشورم، بلکه دومین هستم. همیشه هم گفته ام از این که دومی بوده ام خوشحالم، زیرا یک نفر قبلا کار مرا آسان کرده است. مردم در نروژ به مدیریت زنان در سیاست و بسیاری زمینه های دیگر عادت دارند. این به من آزادی می دهد که بیشتر خودم باشم، نه نیمه ای از یک مرد. بیشتر از زنی که برای اولین بار نخست وزیر شد و مجبور بود تا خود را با استانداردهای موجود وفق بدهد.»

یورونیوز: گویا پوکمون بازی کردن شما که خیلی هم معروف شده، کاری است برای ریلکس کردن. چرا این قدر این بازی را دوست دارید؟

ارنا سولبرگ: «در تعطیلاتم شروع کردم. آن زمان دیگر خیلی رایج شده بود و همه بازی می کردند. معمولا هر کدام از “پوک استاپ” ها یک ساختمان یا مجسمه هستند و شما می توانید در آن شهرها را به گونه ای دیگر ببینید، زیرا می توانید مثلا چیزهای کوچک در گوشه ای از دیوار را ببینید. با پوکمون هنر را به گونه ای دیگر می بینید و حس دیگری از اشیا دارید. این که مردم نمی دانند سیاستمداران هم مثل بقیه سرگرم می شوند، به نظرم خنده دار است.»

یورونیوز: خانم نخست وزیر از شما برای همراهی با من در برنامه گفتگوی جهانی سپاسگزارم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه بیمار و ۸۷ ساله نروژ تحت عمل جراحی قرار گرفت

استارتاپ نروژی سفارش‌های غذایی را با پهپاد به دست مشتریان می‌رساند

سرویس اطلاعاتی نروژ: روسیه از نظر نظامی در اوکراین دست بالا را به دست می‌آورد