کارزار عفو بین‌الملل و کیوسک برای آزادی هنرمندان ایرانی

کارزار عفو بین‌الملل و کیوسک برای آزادی هنرمندان ایرانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان عفو بین‌الملل و گروه موسیقی کیوسک ایران، تمام هنرمندان جهان را به پیوستن به کمپین موسوم به #FreeArtists به منظور حمایت از سه هنرمند زندانی ایرانی، مهدی رجبیان، حسن رجبیان و کیوان کریمی و تلاش برای آزادی بی‌قید و شرط آن‌ها فراخواندند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی درباره این سه هنرمند زندانی اعلام کرد: «مهدی رجبیان، موسیقیدان و حسن رجبیان، سینماگر در اعتصاب غذا به سر می‌برند. این دو برادر در حال گذراندن سه سال محکومیت خود هستند؛ یک شعبه دادگاه انقلاب محاکمه مشخصا ناعادلانه این دو را به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به زندان محکوم کرد. برادران رجبیان از ماه گذشته دومین اعتصاب غذای خود را برای اعتراض به شرایط زندان آغاز کرده اند.»

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مهدی رجبیان، به همراه برادرش حسین رجبیان و یوسف عمادی در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۹۲ در دفتر کارشان دستگیر شدند. این هنرمندان در اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان و پرداخت جریمه نقدی ۲۰ میلیون تومانی محکوم شدند. این حکم در اسفندماه ۱۳۹۴ در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر، مستقر در دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تغییر کرد و جریمه نقدی عینا تایید شد.

بیانیه عفو بین‌الملل با اشاره به پرونده کیوان کریمی، فیلمساز ایرانی، نسبت به خطر اجرای قریب الوقوع حکم شش سال حبس وی هشدار داده است. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران کیوان کریمی را به اتهام توهین به مقدسات به ۶ سال حبس و به اتهام رابطه نامشروع به ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر حکم زندان را به یک سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی کاهش داد، اما محکومیت ۲۲۳ ضربه شلاق را درباره این فیلم‌ساز، تایید کرد.

#Iran: Free Artists! Amnesty International and Kiosk Unite Voiceshttps://t.co/c97476RVv0#FreeArtistspic.twitter.com/zRVtKQWsq7

— madyar (@madyar) November 8, 2016

فیلیپ لوتیر، پژوهشگر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد شدید از زندانی کردن هنرمندان ایرانی به دلیل ابراز عقیده، از مقام‌های ایران خواست تا فورا و بدون قید و شرط هنرمندان دربند را آزاد کنند.

سازمان عفو بین‌الملل، صدور و اجرای احکام زندان برای هنرمندان ایرانی را ضربه‌ای دیگر به آزادی‌ها در ایران توصیف کرده و می‌گوید حقوق و آزادی‌های اساسی در این کشور تا حدی زیر پا گذاشته می‌شوند که شهروندان تنها به بهانه فعالیت‌های ضد اسلام و ضد انقلاب به سال‌ها زندان محکوم می شوند.

گروه موسیقی راک کیوسک – که چند سالی است از ایران خارج شده و در آمریکا فعالیت دارد- به همراه سازمان عفو بین‌الملل همچنین خواستار رسیدگی فوری به وضعیت سلامت برادران رجبیان شده و مقام‌های جمهوری اسلامی را به فراهم کردن سریع امکانات پزشکی برای این دو نفر فراخوانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلبوم «اهل خاورمیانه» هنرمند ایرانی وارد بازار موسیقی جهان شد

وقتی ساز «اهل خاورمیانه» علیه «خفقان» می‌نوازد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود