آب در کانون مباحث کنفرانس تغییرات اقلیمی مراکش

آب در کانون مباحث کنفرانس تغییرات اقلیمی مراکش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر روی منابع طبیعی، اکوسیستم ها و همچنین جوامع بشری، تاثیری مستقیم است.

آگهی

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر روی منابع طبیعی، اکوسیستم ها و همچنین جوامع بشری، تاثیری مستقیم است. آب، یکی از حوزه هایی است که به زعم کارشناسان علوم و شواهد و قرائن موجود، بشدت تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار دارد. بیهوده نیست که «دفتر بین المللی آب»، برای مدیریت این منبع طبیعی، پس مانده ها و نیز حمایت از محیط زیست، در سطحی جهانی فعالیت می کند.

«روز عمل برای آب» در چارچوب تقویم کاری «برنامه عمل آب و هوای جهانی» برای نخستین بار است که در کنفرانس cop به این شکل مطرح می شود تا با جلب توجه همگان به اهمیت آب، راه اجرایی شدن توافق پاریس را هموارتر کند.

اهمیت آب در تامین مواد غذایی، سلامتی انسان، تولید انرژی، رونق صنعت و تنوع زیستی بر همگان روشن است. از این روست که تضمین دسترسی به آب در حقیقت تضمین تمامی این موارد هم هست.

دوگان آلتین بیلک، معاون شورای جهانی آب: «کار ما جا انداختن اهمیت آب در سراسر دنیاست و بالاخره پس از قریب پنج سال چانه زنی ما بود که سازمان ملل آب را بعنوان یکی از حق های بشری رسمی کرد. اولویت ما ۷۸۰ میلیون نفر از ساکنان آسیا، آفریقا و برخی مناطق دورافتاده است چرا که این افراد به آب آشامیدنی سالم وتوالت های بهداشتی دسترسی ندارند. درآمد آنها کمتر از یک دلار در روز است.»

لوئیک فُشُن، رییس افتخاری شورای آب: «این برای نخستین بار در تاریخ cop است که درباره آب بحث می کنیم و برای آن جایگاه ویژه ای قائل شده ایم تا بلکه در طی این ۱۵ روز بتوانیم تدابیر مشخص و عینی ای برای کمک به کشورهای فقیر پیدا کنیم تا بتوانند خود را با تغییرات وفق دهند.»

«انرژی های تجدید پذیر» یکی دیگر از موضوعات مهمی است که اینجا در مراکش در مباحث و گفتگوهای دو جانبه و چند جانبه مطرح می شود. بعنوان نمونه، بحث در مورد راههای کاهش انتشار کربن در تبادل تجربیات بین کشورهای عربی و کشورهای حوزه آمریکای لاتین و کارائیب با مشارکت دانشگاه ماریلند آمریکا و بنیاد وارگاس برزیل و وزارت محیط زیست قطر.

ناثان هالتمن، مدیر واحد توسعه پایدار دانشگاه ماریلند و مشاور سابق باراک اوباما: «تدابیر بسیاری برای استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی های بادی در مراکش در دستور کار قرار داده شده است. همینطور شاهد استفاده گسترده از انرژی های تجدید پذیر در آمریکای لاتین و بویژه در برزیل ، مکزیک و چند کشور دیگرهستیم. همه این موارد نشان می دهد که نه تنها در مناطق مربوطه بلکه در کل دنیا کشورها می توانند با شناسایی توانایی های خود و بر مبنای منابع داخلی خود در این راستا گام بردارند.»

محمد دکاک، کارشناس ارشد مالی و عضو موسس شورای همکاری کشورهای عربی و کشورهای حوزه کارائیب و آمریکای لاتین : «این کنفرانس تمام نقاط مشترک بین دنیای عرب و حوزه آمریکای لاتین در زمینه انرژی های تجدید پذیر را آشکار کرد. در این کنفرانس همچنین درباره موانع قانونی و محدودیت های مالی پروژه های مربوط به انرژی های تجدیدپذیر در این منطقه دنیا بحث و تبادل نظر شد.»

هفته نخست کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در مراکش بیش از هر چیز دیگری به تلاش برای ترسیم یک «نقشه راه»ی اختصاص داشت که بتواند توافق پاریس را طی ماهها و سالهای آینده به مرحله اجرا برساند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صعود میلیون‌ها نفر از کوه فوجی ژاپن؛ زنگ خطر تبعات محیط زیستی به صدا درآمد

رای بی‌سابقه دادگاه در آمریکا؛ شکایت کنشگران جوان علیه تخریب محیط‌زیست به نتیجه رسید

مکعب‌های جادویی در چین؛ بطری پلاستیکی از شما، تی‌شرت و کیف پارچه‌ای از ما