مشکلات درخواست شهروندی برای نوزادان متولد شده در کمپهای پناهجویان در یونان

مشکلات درخواست شهروندی برای نوزادان متولد شده در کمپهای پناهجویان در یونان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هر روز بر تعداد پناهجویان، در کمپ های یونان افزوده می شود.

آگهی

هر روز بر تعداد پناهجویان، در کمپ های یونان افزوده می شود. دلیلاین موضوع بسته شدن مرزهای بالکان و مقدونیه و غیر ممکن بودن خروج از این کشور برای رسیدن به اروپا برای است. بسیاری از پناهجویان عراقی و سوری در یونان در خواست پناهندگی کرده اند و در کمپ های مختلف مستقر شده اند.

اما سرنوشت کودکانی که در این کشور به دنیا می آیند چه خواهد بود؟ آیا به انان ملیت یونانی تعلق می گیرد؟ شرایط شهروندی کودکانی که در خاک یونان به دنیا می آیند به لحاظ قانونی چیست؟

به لحاظ قانون، تنها به دلیل به دنیا آمدن در خاک بونان، به نوزادان ملیت یونانی تعلق نمی گیرد. والدین غیر یونانی نوزاد متولد شده در این کشور در شرایطی خاص و بعد از چند سال می توانند برای کودک خود درخواست شهروندی کنند.

شرط اصلی و ضروری دریافت شهروندی برای این کودکان ثبت نام آنها در مدرسه ابتدایی و ادامه تحصیل تا زمان اعلام کسب تابعیت است. این پروسه ممکن است سالها طول بکشد و برای شروع این روند طولانی نیز کودک باید شش یا هفت ساله شده باشد.

شرط بعدی، اقامت قانونی والدین در کشور یونان است. داشتن اقامت ده ساله موقت برای پناهندگان در این مورد پذیرفتنی است. اما در مرحله درخواست پناهجویی، حتی اگر سالها از آن گذشته باشد این مورد صدق نمی کند. در صورتی که یکی از والدین اقامت ۱۰ ساله موقت و یا گواهی اقامت دائم یا شهروندی اروپا را داشته باشد نیز بر اساس قانون اجازه درخواست شهروندی برای فرزند خود را دارد. البته پبه مدت ۵ سال پیش از ارائه درخواست می بایست در یونان زندگی کرده باشد.

در اردوگاه ریت سونا در هفتاد کیلومتری شمال آتن، حدود ۵۷۰ پناهجو زندگی می کنند. حنان هلوا پناهجوی سوری است که یکی از فرزندانش ۴ ماه دارد. او می گوید: «این زندگی خیلی سخت است ولی در سوریه هم سخت بود. من می خواستم به اروپا بروم. از آنجا (سوریه) بیرون بروم و جایی پیدا کنم. می خواستم از جنگ فرار کنم و به جایی امن پناه ببرم. چون باردار بودم…»

هلا برود، پناهجوی دیگر سوری بیست و هشت ساله است که یک نوزاد دختر ۴ و نیم ماهه دارد. او در زمان بارداری از ترکیه و از طریق دریا به همراه همسر و کودک پنج ساله اش خود را به یونان رساند. او می گوید: «من دوست دارم همه چیز به او بدهم. زندگی خوب به همراه پسرم و همسرم را به او هدیه کنم. می خواهم همه ما شاد باشیم. مثلا اینجا من می توانم برای او پوشک فراهم کنم در حالی که در سوریه ممکن نبود. دوست دارم به مدرسه برود و تحصیل کند. من هم مثل همه مادرها می خواهم که او همه چیز داشته باشد.»

خانواده های پناهجو در یونان در مرحله اول باید برای درخواست پناهندگی خود وارد سیستم پناهندگی این کشور شوند. این مرحله ماه ها و یا شاید سالها به طول بینجامد و در مدت اقامت این پناهجویان در کمپ ها، کودکان زیادی به دنیا می آیند که نمی توانند به آسانی ملیت محل به دنیا آمدن خود را داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در المپیای یونان روشن شد

یونان موفق شد سردسته باند بزرگ بین‌المللی قاچاق سوخت با درآمد ۲۱ میلیارد دلاری را دستگیر کند

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند