پاسخ ایران به اظهارات سخنگوی طالبان: حمایت نظامی ما از شما دروغی آشکار است

پاسخ ایران به اظهارات سخنگوی طالبان: حمایت نظامی ما از شما دروغی آشکار است
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ایران اظهارات سخنگوی طالبان افغانستان درباره حمایت تهران از این گروه را تکذیب و آن را «دروغی آشکار و نادرست» خواند. وزارت خارجه ایران همچنین ارسال سلاح به یمن را نیز تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در یک نشست خبری با اشاره به اظهارات سخنگوی طالبان گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره در میان کشورهای منطقه در مبارزه با گروه‌های تروریستی نقش پیش‌تاز داشته و در مبارزه با این گروه‌ها تاکنون هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری پرداخت کرده است.»

آقای قاسمی در ادامه اظهارات سخنگوی طالبان را «یک اقدام از پیش طراحی شده و به دستور حامیان تروریست‌پرور این گروه تروریستی و با هدف مشوش کردن افکار عمومی و ایران هراسی عنوان و تاکید کرد که ادعای حمایت ایران از این گروه یک دروغ آشکار، بی‌ربط و نادرست است.»

سخنگوی طالبان: با ایران روابطی داریم و برای ایجاد روابط بیشتر در تلاشیم https://t.co/tEpkSl3uD0

— Sputnik Persian (@sputnik_persian) October 30, 2016

ملا ذبیح‌الله، سخنگوی طالبان افغانستان در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» گفته بود: «ما روابط خوب و تماس‌های مفیدی با ایران طی تفاهمات منطقه‌ای داشته‌ایم. ایران از ما حمایت نظامی و تسلیحاتی می‌کند تا با اشغالگران آمریکایی مقابله کنیم.»

سخنگوی طالبان همچنین در پاسخ به این سوال که اخباری مبنی بر تعیین نماینده طالبان در ایران تا چه حد صحت دارند؟ گفته بود: «ما این اخبار را شنیده‌ایم اما این اخبار واقعیت ندارد.»

تکذیب ارسال سلاح به یمن توسط ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از نشست خبری خود در واکنش به سخنان یک فرمانده نیروی دریایی آمریکا که گفته این کشور و متحدانش در ۱۸ ماه گذشته تعدادی کشتی حامل تسلیحات از ایران به مقصد یمن را متوقف کرده‌اند، ارسال سلاح به یمن را تکذیب کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «این گونه ادعاهای کذب در حالی مطرح می شود که برغم انتقادات فراوان، ارسال و فروش تسلیحات مرگبار به عربستان سعودی همچنان ادامه دارد و این کشور نیز روزانه تعداد بی شماری سلاح های مرگبار، بمب و موشک آمریکایی بر سر غیرنظامیان یمن فرود می‌آید.»

توقیف کاروان‌های تسلیحاتی ایران به یمن؛ هیلاری #کلینتون به #عربستان نزدیک‌تر می‌شود؟ https://t.co/G90brOBr4npic.twitter.com/ZmzQvo5oR5

— euronews فارسی (@euronews_pe) October 29, 2016

کوین دونگان، رییس فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا پنجشنبه گذشته گفته بود که نظامیان این کشور و نیروهای دریایی ائتلاف عربی جنگ یمن در ماه‌های گذشته چهار محموله حاوی سلاح از ایران به مقصد یمن را توقیف کرده‌اند. یک هفته پیش از آن هم خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات مطلع ایرانی و غربی گزارش کرده بود که ایران از راه مرزهای خاکی کشور عمان برای شبه‌نظامیان حوثی و نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن سلاح و تجهیزات نظامی ارسال کرده است.

ایران از حوثی‌ها در یمن حمایت می‌کند، عربستان سعودی نیز ائتلافی را رهبری می‌کند که می‌گویند هدف آنها بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروز مجتهدزاده: جمهوری اسلامی در قبال حماس باید کاری را بکند که پادشاه سابق در مورد اسرائیل کرد

دو مقام ارشد نظامی ایران در پی درگیری مرزی با طالبان به سیستان و بلوچستان رفتند

واکنش تند امیرعبداللهیان به مقام‌های طالبان در مورد حق‌آبه ایران: به رسمیت نمی‌شناسیمتان