روزنامه فرانسوی: ایران می خواهد از قِبل نفت، دو لپی بخورد

روزنامه فرانسوی: ایران می خواهد از قِبل نفت، دو لپی بخورد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مخالفت ایران با کاهش تولید نفت، گفتگوهای فنی کارشناسان کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت، اوپک را به بن‌بست کشانید. با وجود تصمیم یک ماه پیش اوپک در الجزیره مبنی بر کاهش تولید نفت به منظور بالا بردن قیمت جهانی آن، گفتگوهای فنی روز جمعه میان کارشناسان کشورهای عضو این سازمان برای عملی کردن تصمیم یاد شده به شکست انجامید. بر اساس توافق الجزیره، قرار بود تولید روزانه اوپک نسبت به تولید کنونی حدود ۷۵۰ هزار بشکه کاهش یابد.

لیبی و نیجریه نیز با کاهش میزان تولید نفت خود موافق نیستند اما دلیل اصلی نافرجامی نشست اخیر کارشناسان آن بود که ایران نه تنها با کاهش تولید مخالفت می‌کند، بلکه خواستار افزایش آن در دوران پسابرجام به میزان پیش از دوران تحریم‌هاست.

این در حالی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پس از نشست الجزیره ابراز امیدواری کرده بود که «روسیه و (سایر) کشورهای غیرعضو اوپک با تصمیم اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت به تفاهم برسند».

اخیرا امیر حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت نیز از رفع تحریم شرکت ملی نفتکش ایران و مشکل بیمه نفتکش های ایرانی برای سفر به اروپا خبر داده بود.

روزنامه‌ی اقتصادی لزکو (Les Echos) چاپ پاریس در شماره روز شنبه خود با یادآوری این خبر، نوشت که دولت تهران قصد دارد با افزایش تولید و صادرات نفتی خود، در این زمینه به کامیابی مضاعفی دست یابد و اصطلاحا «دو لپی بخورد».

Pétrole : l'Iran ne veut pas geler sa production https://t.co/trq3hyLo0y

— Les Echos (@LesEchos) October 29, 2016

قیمت جهانی نفت که در هفته‌های اخیر افت شدیدی داشت پس از توافق الجزیره اندکی افزایش یافت، اما همچنان زیر ۵۰ دلار برای هر بشکه باقی مانده است.

کارشناسان اوپک روز شنبه نیز تلاش کردند تا با جلب نظر کشورهای غیر عضو برای کاهش تولید، قیمت طلای سیاه را در بازارهای جهانی افزایش دهند.

قرار است کارشناسان اوپک یک بار دیگر در تاریخ ۲۵ نوامبر، پیش از برگزاری کنفرانس رسمی وزرای نفت این سازمان که روز ۳۰‌ام نوامبر در وین برگزار می‌شود، در نشستی برای «نهایی کردن سهمیه‌های جداگانه» تولید هر یک از کشورهای عضو، با یکدیگر گفتگو کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود