ثنویت یا توحید؟ نماینده زرتشتیان مجلس به سخنان امام جمعه اصفهان اعتراض کرد

ثنویت یا توحید؟ نماینده زرتشتیان مجلس به سخنان امام جمعه اصفهان اعتراض کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس ایران با ارسال نامه‌ای خطاب به امام جمعه اصفهان نسبت به سخنان وی در «دوگانه‌پرست» خواندن پیروان این دین اعتراض و بر یکتاپرستی زرتشتیان تاکید کرد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای اختیاری در نامه خود از سخنان سید یوسف طباطبائی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در جریان نماز جمعه ۲۳ مهر ابراز تاسف کرده و با تکرار عبارات آخرین سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره «دشمن» نوشته است: « این اتهام برای ایـرانیان و زرتشتیانی که در درازنـای تاریخ، یکتاپرست بوده‌اند و به آن افتخار می‌کنند، نیازی به آوردن استدلال برای پاسخگویی ندارد اما در پاسخ به دلیل عجیب ذکر شده برای این اتهام، به یک نکته بسنده می‌کنم. اینکه اگر بارها از شیطان در کتاب‌های دینی و مذهبی مسلمانان نام برده شده است، به معنی اعتقاد به خدای بدی و شر در دین اسلام نبوده و نیست و حتما خداوند بمانند باور ایرانیان و زرتشتیان، یکتا بوده و هرچه را آفریده است، نیک و خوب است. بنابراین تکرار کلمه شیطان یا اهریمن، بنا به تعبیر رهبر گرانقدر، با هدف ایجاد هوشیاری دائم انجام می شود و در واقع “شناخت توطئه” است نه “توهم توطئه”.»

این نخستین بار نیست که این نماینده اقلیت زرتشتی به سخنان فقهای نزدیک به حاکمیت واکنش نشان می‌دهد؛ اسفندیار اختیاری در اسفندماه سال ۱۳۹۱ هم در پاسخ به مصباح یزدی، عضو پیشین مجلس خبرگان که ایرانیان باستان را «آتش‌پرست» خوانده بود، با عبارات تقریبا مشابه اعتراض کرد.

اعتراض اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان درمجلس به نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان. امام جمعه اصفهان: «زرتشتیان قائل به ۲ خدا هستند.»

— Ali Kheradpir (@AliKheradpir) October 21, 2016

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، حکومت ایران پیروان دین زرتشتی را در کنار مسیحیان و یهودیان به عنوان تنها اقلیت‌های دینی مجاز به برگزاری آیین‌ها و آموزش‌های دینی مخصوص و رعایت احوال شخصیه طبق قوانین مذهبی خود به رسمیت می‌شناسد. ماده واحده موسوم به «قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه در محاکم» مصوب سال ۱۳۱۲ شمسی هم به پیروان اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته شده در ایران امکان می‌داد تا در مسائل شخصی و خانوادگی نظیر ازدواج و طلاق، ارث و فرزندخواندگی مطابق دستورات مذهبی خود عمل کنند.

سازمان غیردولتی دیده‌بان آزادی مذهب در آخرین گزارش خود مفهوم آزادی مذهب در ایران را «آزادی در اجرای مناسک دینی» خوانده و با وجود انتقاد ضمنی از ممنوعیت «تبلیغ یا ابراز آزادنه عقاید دینی [اقلیت‌ها]» اعلام کرده است که در شش سال گذشته وضعیت آزادی‌های دینی و مذهبی در ایران بهبود یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفری به آتشکده زرتشتیان یزد؛ «عده‌ای دنبال خاموش کردن آتش بودند»

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا