مصوبه مجلس: شورای نگهبان نمی‌تواند پس از تائید انتخابات، صلاحیت کاندیداها را رد کند

مصوبه مجلس: شورای نگهبان نمی‌تواند پس از تائید انتخابات، صلاحیت کاندیداها را رد کند
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که شورای نگهبان نمی‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات، صلاحیت منتخب را رد کند. در تحولی دیگر مربوط به مجلس، امضای طرح استیضاح محمد فرهادی، وزیرعلوم تحقیقات و فن‌آوری به حد نصاب رسید.

مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یک‌شنبه ۲۵ مهر با اکثریت آراء، استفساریه‌ای را تصویب کرد که پیشتر از طرف شورای نگهبان رد شده و به مجلس بازگردانده شده بود. این استفساریه روز یکشنبه مورد اصلاح مجلس قرار گرفت. بر اساس این استفساریه، شورای نگهبان نمی‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات در هر حوزه، صلاحیت منتخبان را رد کرده و آرای آنها را باطل کند.

براساس این طرح، چنانچه مدارک جدیدی درباره یکی از منتخبان به شورای نگهبان رسیده باشد، شورای نگهبان موظف است ظرف ۲۰ روز این مدارک را بررسی و نظر نهایی خود را درباره آن منتخب اعلام کند. پس از تمام شدن مهلت ۲۰ روزه دیگر شورای نگهبان نمی‌تواند صلاحیت نامزدی را که انتخاب شده رد کند.

احتمال ورود مینو خالقی به مجلسhttps://t.co/3ejirtgSzT

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) October 16, 2016

در همین‌حال علی مطهری، نایب‌رییس مجلس روز یکشنبه گفت مصوبه نمایندگان درباره این استفساریه احتمالا زمینه ورود مینو خالقی منتخب اصفهان را به مجلس فراهم می‌کند. شورای نگهبان بعد از اعلام رسمی نتایج رای‌گیری در اصفهان، آرای خانم خالقی را بدون ذکر دلیل باطل اعلام کرد. بدنبال مخالفت دولت با این تصمیم شورای نگهبان، موضوع به هیات حل اختلاف بین سه قوا ارجاع شد و این هیات نظر شورای نگهبان را تاییدکرد. علی خامنه‌ای رهبر ایران هم با توجه به نظر هیات حل اختلاف، دستور بسته شدن پرونده خانم خالقی را داد.

این استفساریه در حالی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که رهبر ایران روز شنبه ۲۴ مهرماه سیاست های کلی انتخابات در ایران را به روسای سه قوه ابلاغ کرد. در بند ۱۳ این سیاست‌های انتخاباتی آمده است: «تعیین ساز وکار لازم برای حسن اجرای وظایف نمایندگی، رعایت قسم‌نامه، جلوگیری از سوءاستفاده مالی، اقتصادی و اخلاقی و انجام اقدامات لازم در صورت زوال یا کشف فقدان شرایط نمایندگی مجلس در منتخبان.»

بدنبال انفعال وزیر آموزش و پرورش، بعضی از نمایندگان درصدد استفاده از حربه #استیضاح برای تحمیل عزل و نصب به #وزیر_علوم هستند.

— محمود صادقی (@mah_sadeghi) October 7, 2016

طرح استیضاح وزیر علوم به حد نصاب رسید

در تحولی دیگر مرتبط با مجلس شورای اسلامی، حسینعلی حاجی نماینده مجلس روز یکشنبه اعلام کرد امضای طرح استیضاح محمد فرهادی وزیر علوم به حد نصاب رسید.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت» آقای حاجی با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر علوم آخر وقت روز چهارشنبه هفته گذشته تهیه شده بود گفت این طرح به حد کافی امضاء شد اما تعدادی از نمایندگان مجلس تقاضا کردند که طرح ارائه نشود تا آنها نیز بتوانند امضاء کنند.


محمد فرهادی، وزیرعلوم تحقیقات و فن‌آوری

غلامرضا کاتب نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر در خصوص طرح استیضاح وزیر علوم دولت روحانی گفت: «این طرح هنوز به هیات رئیسه مجلس ارایه نشده، در صورتی که ارائه شود و امضای طرح نیز به حد نصاب رسیده باشد، اعلام وصول می شود.»

در طرح استیضاح وزیرعلوم که از سوی مخالفان دولت تهیه شده، مواردی چون «برگزاری اردوهای مختلط و انتشار نشریات با محتوای لائیک، تشدید موضوعات قومی‌گرایی بین دانشجویان، تبلیغ رژیم طاغوت و منافقین، استادسالاری نامتعارف، عدم اجرای سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدم رشد علمی کشور، عدم مدیریت صحیح و نظارت بر فعالیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و عدم رسیدگی به وضعیت دانشجویان بورسیه برای جایابی و عدم پرداخت کمک هزینه تحصیلی» مطرح شده است.

محمد فرهادی پنجم آذرماه ۱۳۹۳ با ۱۹۷ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ رای به‌عنوان وزیر علوم از مجلس نهم رای اعتماد گرفته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابلاغ سیاست‌های انتخابات توسط رهبر ایران: تاکید بر آزادی و سلامت انتخابات

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد