سقوط هواپیمای مسافربری مالزی در شرق اوکراین؛ آنچه گذشت

سقوط هواپیمای مسافربری مالزی در شرق اوکراین؛ آنچه گذشت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روز ۱۷ ژوئیه سال ۲۰۱۴، هواپیمای ام اچ ۱۷ خطوط هوایی مالزی با ۲۸۳ مسافر و ۱۵ تن خدمه که اکثرا هلندی بودند فرودگاه آمستردام را به مقصد کوالالامپور ترک کرد.

آگهی

روز ۱۷ ژوئیه سال ۲۰۱۴، هواپیمای ام اچ ۱۷ خطوط هوایی مالزی با ۲۸۳ مسافر و ۱۵ تن خدمه که اکثرا هلندی بودند فرودگاه آمستردام را به مقصد کوالالامپور ترک کرد.

پس از عبور از آسمان شرق اروپا و در نزدیکی شرق اوکراین ارتباط این هواپیما با مرکز کنترل قطع شد و سقوط کرد. در اوج درگیری دولت و شورشیان در اوکراین، لاشه هواپیما در محدوده تحت کنترل شورشیان پیدا شد.

جدایی خواهان هوادار روسیه به شدت اتهام آتش گشودن به سوی این هواپیما را رَد کرند و کمیته ویژه بین المللی بر لزوم انجام بررسی شفاف در این مورد تآکید کرد. دولت اوکراین مدعی شد که گفتگوهای تلفنی ضبط شده نشان می دهند یک مأمور روسیه به همراه شورشیان اوکراینی در صحنه سقوط هواپیما حضور داشته اند. اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درگیری نظامی در شرق اوکراین را تنها عامل سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی دانست.

گزارشهای تأیید نشده می گویند جدایی طلبان، ابتدا مانع از ورود بازرسان بین المللی به منطقه سقوط این هواپیما شده اند و مقامات اوکراینی می افزایند که آنان شواهد مهمی را نیز از بین برده اند. اما در ۲۱ ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ شورشیان هر دو جعبه سیاه هواپیما را در دونتسک به مقامات مالزی تحویل دادند. گزارشی که پس از بررسیِ اطلاعات جعبه های سیاه صادر شد می گفت تا پیش از وقوع حادثه هیچ نشانه ای از نگرانی خدمه یا گزارشی درباره نقص فنی هواپیما مشاهده نشده است.

سرانجام در ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ مقامات هلندی تأیید کردند که یک موشک بوک ساخت روسیه این هواپیما را سرنگون کرده است، اما مسکو هرگونه انتقال این موشک از روسیه به شرق اوکراین را تکذیب کرده است.

اکنون گروه تحقیقات بین المللی گزارشی تازه در این زمینه منتشر کرده است. دولت مالزی پیشتر تلاش کرده بود تا یک دادگاه ویژه بین المللی برای رسیدگی به این مسأله برپا کند اما دولت روسیه در ماه ژوییه سال گذشته طرح شورای امنیت در این باره را وتو کرد، در حالی که بسیاری از کشورها خواهان اجرای عدالت درباره این حادثه شده اند، احتمالا گزارش گروه تحقیقات بین المللی در دادگاه های اوکراین و کشورهای محل زندگی قربانیان مورد استناد قرار خواهد گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا با داروهای کاهش وزن، افکار خودکشی به سر می‌زند؛ آژانس دارویی اروپا نتیجه تحقیقات را منتشر کرد

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

قدرت درک زبان؛ ️سگ‌ها از کلمات ما چه می‌فهمند؟