افشاگری هکرها درباره دویپنگهای گسترده، ورزش قهرمانی را بی اعتبار کرده است

افشاگری هکرها درباره دویپنگهای گسترده، ورزش قهرمانی را بی اعتبار کرده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هکرهای که ظن به روس بودن آنها می رود و در روزهای گذشته اطلاعات پزشکی بسیاری از قهرمانان جهان و المپیک را منتشر کردند، باری دیگر جمعه یک فهرست یازده نفره از ورزشکاران و قهرمانانی که از مواد نیروزا استف

آگهی

هکرهای که ظن به روس بودن آنها می رود و در روزهای گذشته اطلاعات پزشکی بسیاری از قهرمانان جهان و المپیک را منتشر کردند، باری دیگر جمعه یک فهرست یازده نفره از ورزشکاران و قهرمانانی که از مواد نیروزا استفاده کرده اند و سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، وادا، آنها را محروم نکرده، منتشر کردند.

این هکرها که به گروه فنسی بیر مشهور هستند ابتدا نام تنها چهار ورزشکار آمریکایی خواهران ویلیامز و سیمون بایلز و کتی لدکی قهرمان شنای المپیک را افشا کردند، سپس یکروز بعد نام ۲۵ نفر از جمله دو قهرمان نامی دوچرحه سواری جهان بردلی ویگینز و کریس فروم به آنها اضافه شد و حالا در مجموع تعداد ورزشکارانی که در لیست هکرها آمده اند به ۴۰ تن می رسد.

ریچارد کلارک استاد دانشگاه از کانادا می گوید: «افشای اطلاعات پزشکی ورزشکاران بدون تشریح و توصیف دلیل مصرف آن بی معنی است چرا که هر ورزشکاری بدلایلی داروهایی مصرف می کنند و این موضوع نمی تواند نشاندهنده دوپینگی و یا غیردوپینگی بودن ورزشکاران باشد.»

با این وجود این افشاگریهای می تواند برگ مهمی در تاریخ ورزش باشد. افشاگریها کل ورزش قهرمانی و حرفه ای جهان را زیر سوال می برد و تنها به جنگ سرد آمریکا و روسیه درباره موضوع دوپینگ ختم نمی شود. هر چند که در این میان بدلیل دوپینگ ورزشکاران پارالمپیکی روس و یک سوم ورزشکاران این کشور از شرکت در بازیهای ریو محروم شدند. اما روسها می گویند این محرومیتها ناعادلانه و یکسویه است. ولادیمیر پوتین می گوید: «امروز دیگر سوالات زیادی مطرح می شود. چگونه است که ورزشکارانی که در اوج سلامت هستند اجازه پیدا می کنند تا از داروهای بیماران ناعلاج استفاده کنند و در حالی که بسیاری از ورزشکاران پارالمپیکی ما بدلایل مشکوک از شرکت در بازیهای المپیک محروم می شوند.»

اتفاق تلخ اینکه هکرها تمامی اطلاعات را از سامانه های رایانه ای سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ هک کرده اند و این بدان معنی است که این سازمان کاملا در جریان دوپینگی بودن این ورزشکاران بوده است و گفته می شود نام صدها ورزشکار دیگر به این لیست اضافه خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ورزشکاران حرفه‌ای با درآمد خود چه می‌کنند؟

محمدجعفر مرادی رکورد ماراتن ایران را در برلین جابجا کرد

مرضیه حمیدی، تکواندوکار افغان: ورزشم مبارزه علیه گروه تروریستی ضدزن طالبان است