ریزش آراء حزب حاکم روسیه در آستانه انتخابات

ریزش آراء حزب حاکم روسیه در آستانه انتخابات
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یورونیوز: برای آن که بدانیم مردم روسیه در چه فضایی و با چه انتظاراتی به پای صندوق رأی می روند، با دنیس وولکوف، جامعه شناس در مرکز نظرسنجی «لوادا»ی مسکو همراه…

آگهی

یورونیوز: برای آن که بدانیم مردم روسیه در چه فضایی و با چه انتظاراتی به پای صندوق رأی می روند، با دنیس وولکوف، جامعه شناس در مرکز نظرسنجی «لوادا»ی مسکو همراه هستیم. خوش آمدید.

دنیس وولکوف: سپاسگزارم.

یورونیوز: نظرسنجی های مرکز شما که دو مؤسسه نظرسنجی روسی دیگر هم در مقیاسی کوچک تر آن را انجام داده اند، نشان از ریزش آراء حزب «روسیه واحد» دارد. چرا این طور شد؟

دنیس وولکوف: این روند نزولی، جدید نیست بلکه از حدود یک سال و نیم پیش آغاز شده. بعد از الحاق کریمه (در ماه مارس ۲۰۱۴؛ توضیح از سرگئی دوبین، خبرنگار یورونیوز) حمایت ها از «روسیه واحد» و نیز محبوبیت پوتین افزایش یافت و در ماه های مه و ژوئن ۲۰۱۵ به اوج خود رسید، اما بعد از آن به آهستگی ولی به طور پیوسته نزول کرد (تنها برای حزب «روسیه واحد» نزول کرد، ولی محبوبیت پوتین هم چنان در حد بسیار بالایی باقی ماند؛ توضیح از سرگئی دوبین، خبرنگار یورونیوز). در اواسط سال ۲۰۱۵ این میزان روی ۵۰ درصد پاسخ دهندگان از جمله رأی دهندگان مردد، باقی ماند. سپس در بهار ۲۰۱۶ به ۴۰ درصد رسید و هم اکنون در حدود ۳۰ درصد است. اما از یاد نبریم که با پخش شدن آراء احزابی که در نهایت از راهیابی به مجلس باز می مانند، میزان واقعی این آمار ۳۰ درصد در صندوق های رأی به ۵۰ درصد و بلکه بیش از آن هم خواهد رسید.

یورونیوز: ناظران می گویند از جمله دلایل این افت محبوبیت، تصمیم ناخوشایند دولت برای لحاظ نکردن تورم در حقوق بازنشستگی و اجازه فعالیت دادن به شمار زیادی از احزاب جدید است که سبب شده چهار فراکسیون اصلی مجلس کمتر مورد توجه قرار بگیرند. آیا این عوامل تعیین کننده هستند؟

دنیس وولکوف: بخشی از این تحلیل درست است اما این ریزش بیشتر به دلیل عادی شدن اوضاع و فروخفتن هیجان ها پس از «شور و شوق برای کریمه» بود که پایان گرفت. عوامل اقتصادی مهم هستند و روس ها اثرات بحران را که بسیار کند به پیش می رود، حس می کنند. مردم به کندی و به طور شخصی متوجه اثرات بحران می شوند و بعد سریعا خود را با آن منطبق می کنند. موضوع احزاب جدید هم درست است، اما بیشتر آنها برای توده های رأی دهنده شناخته شده نیستند. بله، آنها رنگ فهرست های انتخاباتی را اندکی رقیق تر و کمی از حمایت حزب روسیه واحد را به سوی خود جذب می کنند. اما تکرار می کنم که این وضعیت بیشتر به دلیل آن است که به طور کلی و از مدت ها پیش محبوبیت حزب حاکم روند نزولی را طی می کند.

یورونیوز: این نارضایتی چه تأثیری بر میزان مشارکت خواهد گذاشت؟

دنیس وولکوف: چیزی که بیش از همه بر میزان مشارکت تأثیر می گذارد این است که تاریخ انتخابات را از دسامبر به سپتامبر انداخته اند (مردم روسیه در ماه سپتامبر همچنان به تفریح می روند و کارزار انتخاباتی امسال هم در تابستان به چشم نیامد؛ سرگئی دوبین، خبرنگار یورونیوز). به طور سنتی میزان مشارکت در ماه دسامبر بالاست اما در ماه سپتامبر این گونه نیست. نمی شود دقیقا پیش بینی کرد، اما مشارکت کمتر می شود. به طور کلی هم گرایش به رأی دادن کم شده است. مردم در کوچه و خیابان کمتر در مورد آن بحث می کنند. ذهن مردم از انتخابات دور شده است. شاید هم مقامات می خواهند که مشارکت کمتر شود، زیرا در این صورت فقط رأی دهندگان همیشگی پای صندوق می روند. آنها افرادی هستند که نه برای ابراز عقیده یا اعمال تأثیر بر ترکیب مجلس دوما، بلکه از روی عادت و به عنوان یک وظیفه ملی رأی می دهند.

یورونیوز: بالاخره گرایش غالب رأی دهندگان چه خواهد بود، تغییر یا بی تفاوتی؟

دنیس وولکوف: بیشتر بی تفاوتی. اما در این مورد هم بیشتر باید احزاب لیبرال جدید را سرزنش کرد چون آنها در شهرهای بزرگ که رأی دهندگان بیشتری زندگی می کنند، هیچ کارزار واقعی تشکیل ندادند. بنابراین بزرگ ترین مشکلی که آنها و شاید طرفدارانشان دارند، آن است که دیده نمی شوند، مردم نمی توانند از تغییرات درون آنها باخبر شوند و فقط پیش از انتخابات سر و کله شان پیدا می شود. کسی چیزی از آنها نمی داند و به جای عمل، فقط حرف می زنند.

یورونیوز: دنیس وولکوف از مرکز نظرسنجی لوادای مسکو، از شما برای این روشنگری سپاسگزارم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وضعیت احزاب در انتخابات پارلمانی زودهنگام روسیه

بررسی بخت احزاب مختلف روسیه در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی

روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین