جزئیات برکسیت هنوز مبهم است

جزئیات برکسیت هنوز مبهم است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برای نخست وزیر بریتانیا برکسیت به معنی خروج از اروپاست.

آگهی

برای نخست وزیر بریتانیا برکسیت به معنی خروج از اروپاست. اما در حالی که بیش از دو ماه از تاریخ همه پرسی می گذرد، دولت «ترزا می» هنوز راهبرد مشخصی را برای این خروج اعلام نکرده و هنوز همه چیز مبهم است.

خانم می حتی بر خلاف وزیر خارجه اش، بوریس جانسون که موافق نظام امتیازبندی روادید و مهاجرت است، در نشست سران گروه بیست گفت: «چیزی که مردم بریتانیا در ۲۳ ژوئن به آن رأی دادند این بود که ورود افراد از اتحادیه اروپا به بریتانیا بیشتر کنترل شود. چنین کنترلی با نظام امتیازبندی امکان پذیر نیست.»

حتی حضور وزیر برکسیت در مجلس عوام در روز سه شنبه نیز چیزی را در این زمینه روشن نکرد. به نظر او نیز برکسیت به معنی خروج از اتحادیه اروپاست. دیوید دیویس گفت: «برکسیت به معنی انتخاب بهترین معامله برای بریتانیاست، معامله ای که به نفع بریتانیا باشد. این راه حل تنها به معنی بیرون آوردن پرونده نیست. ممکن است معنی آن کنترل افراد زیادی باشد که می خواهند از اروپا به بریتانیا بیایند و در عین حال پیامد مثبتی باشد برای کسانی که به فکر تجارت کالا و خدمات هستند.»

این تعریف هم مبهم است و اپوزیسیون دولت را به تناقض گویی در این زمینه متهم می کند. مخالفان معتقدند دولت به جای تعریف برکسیت، توضیح می دهد چه چیزی برکسیت نیست.

امیلی تورنبری، وزیر برکسیت در دولت سایه بریتانیا می گوید: «به ما نگفتند که دقیقا می خواهند چه کار کنند. مثلا نمی گویند همزمان با کنترل مهاجرت، چگونه می خواهند برای بریتانیا تجارت آزاد درست کنند.»

یک چیز مشخص است: رفت و آمد آزاد اتباع اروپا به بریتانیا تمام می شود. اما یک چیز مشخص نیست، این که مذاکرات ممکن است دو سال به طول بینجامد. این موضوع اقتصاد کل بریتانیا را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

یک مسئول کشاورزی می گوید: «من تولیدکنندگانی را می شناسم که توسعه کار خود را متوقف کرده اند و قادر نیستند کاشت محصول خود را سامان بدهند، زیرا نمی دانند در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شغل خود را همچنان دارند تا بتوانند کاشته خود را برداشت کنند یا نه.»

اردوی مخالفان برکسیت همچنان به برگزاری دومین همه پرسی امیدوار است. آنها طی هفت نامه از دستگاه قضایی خواسته اند تا اجرای ماده ۵۰ را به جای نخست وزیر به مجلس بسپارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت

شکست «امپراتوری» اتحادیه اروپا در دفاع از مرزهای خود؛ تاوان را چه کسی خواهد پرداخت؟