اهمیت استراتژیک عملیات آزاد سازی «جرابلس» از دست داعش برای ترکیه چیست؟

اهمیت استراتژیک عملیات آزاد سازی «جرابلس» از دست داعش برای ترکیه چیست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تحلیلی ترکیه بامداد روز چهارشنبه ۲۴ اوت (۳ شهریور)، عملیات نظامی مشترکی را با نیروهای نظامی ائتلاف ضد داعش برای بیرون راندن گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از شهر جرابلس در مرز سوریه آغاز کرد و

آگهی

گزارش تحلیلی

ترکیه بامداد روز چهارشنبه ۲۴ اوت (۳ شهریور)، عملیات نظامی مشترکی را با نیروهای نظامی ائتلاف ضد داعش برای بیرون راندن گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از شهر جرابلس در مرز سوریه آغاز کرد و وارد خاک این کشور شدند.

این بزرگترین حمله ترکیه علیه مواضع داعش در خاک سوریه است. اما چنانچه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است، داعش تنها هدف این کشور نیست. وی گفت: «امروز صبح ارتش ما در شمال سوریه عملیاتی را علیه گروه هایی تروریستی مانند داعش و حزب اتحاد دموکراتیک کردها که کشور ما را تهدید می کنند آغاز کرد.»

از چند هفته گذشته، نیروهای ترکیه به همراه شورشیان سوریه خود را برای این حمله آماده کرده بودند. آنکارا می گوید که هدفش این است که جرابلس را از اشغال داعش خارج کند.

یک کارشناس علوم سیاسی و روابط بین الملل می گوید: «ترکیه سعی می کند از ارتش آزاد سوریه که در این منطقه حضور دارند و نیروهای میانه رو هستند حمایت کند. در واقع نکته مهم برای ترکیه در این عملیات این است که منطقه را قبل از نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک کردها از دست نیروهای موسوم به “دولت اسلامی” خارج کند.»

از نظر ترکیه اشغال جرابلس توسط نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک کردها به این معناست که بخشی از مرزهای کشور به دست کردها می افتد و آنکارا در تلاش است به هر قیمتی که شده مانع از اتفاقی شود که در نیمه ماه اوت امسال در چند کلیومتری جرابلس رخ داد: نیروهای موسوم به “سوریه دموکرات” که بیشتر آنها را نیروهای کرد یگانهای مدافع خلق تشکیل می دهند، توانستند شهر منبج در شمال سوریه را به طور کامل از اشغال داعش آزاد کنند.

تسخیر جرابلس در شمال سوریه برای ترکیه اهمیت زیادی دارد. نوار کوچکی در این منطقه تحت نفوذ کردهای سوریه است و ترکیه در واقع می خواهد مرزهایش را از نیروهای کرد پاکسازی کند.

دولت رجب طیب اردوغان ادعا می کند که جنگنده های ترکیه را برای حفظ تمامیت ارضی سوریه به منطقه جرابلس فرستاده است. اما این در واقع ترفندی است برای آنکارا تا از حمایتهای لازم نیروهای خارجی برخوردار شود. نگرانی اصلی ترکیه این است که کردها در مرزهای کشور مستقر شوند.

عملیات آزادسازی جرابلس از دست نیروهای داعش همزمان با سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا به ترکیه آغاز شد. از سوی دیگر، رییس جمهوری ترکیه یک روز قبل از سفر جو بایدن،با مسعود بارزانی ریس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.

چرخش در سیاست خارجی ترکیه باعث شده که این کشور دست به تحکیم روابطش با ایران و روسیه هم بزند. هر چند موضع ولادیمیر پوتین نسبت به کردها چندان هم شفاف نیست. به هر حال محور تهران- مسکو- آنکارا در صورت شکل گیری به کاهش نفوذ آمریکا در منطقه منجر خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بشار اسد: با اردوغان دیدار کنم که چه شود؟ با هم نوشیدنی بنوشیم؟

اردوغان: رهبر داعش را در سوریه کشتیم

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد