ایران از سامانه موشکی «باور ۳۷۳» رونمایی کرد

ایران از سامانه موشکی «باور ۳۷۳» رونمایی کرد
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با حضور حسن روحانی رییس جمهوری ایران و حسین دهقان وزیر دفاع، ایران از سامانه موشکی جدیدی با نام «باور ۳۷۳» یا به گفته وزیر دفاع «اس -۳۰۰ بومی» رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ساخت «باور ۳۷۳» که یک سامانه پدافند هوایی دوربرد است در سال ۱۳۹۱ با هدف جایگزینی برای سامانه موشکی «اس – ۳۰۰ روسی» آغاز شده است.

براساس این گزارش تمام مراحل ساخت سامانه موشکی «باور ۳۷۳» در ایران انجام شده است. به نوشته تسنیم، سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و مراکز علمی و پژوهشی داخلی طراحی و ساخت این سامانه را برعهده داشته اند.

فرزاد اسماعيلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم الانبيا شهریور ماه سال ۱۳۹۳ ضمن خبر دادن از شلیک موشک توسط «سامانه باور ۳۷۳» اعلام کرده بود که این سامانه جایگزین مناسبی برای «اس – ۳۰۰»های روسی است.

ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ قراردادی را برای خرید سامانه های موشکی «اس ۳۰۰» امضا کردند که به دلیل تحریم‌های بین‌ المللی مرتبط با برنامه اتمی ایران تحویل آن متوقف شد. سال گذشته پس از توافق هسته‌ای تهران و شش قدرت‌ جهانی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اجازه تحویل این سامانه به ایران را صادر کرد و اخیرا ایران چند محموله از «اس – ۳۰۰» روسی را تحویل گرفت.

روحانی: برای بودجه نیروهای مسلح کم نگذاشتیم

حسن روحانی که روز یکشنبه ۳۱ مرداد ماه به مناسبت «روز ملی صنعت دفاعی» به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رفته بود در سخنانی گفت: «دولت با همه سختی هایی که از لحاظ مالی و پولی در طول سال های گذشته داشت برای نیروهای مسلح کم نگذاشت و اعتبارات بنیه دفاعی سال ۱۳۹۵ بیش از دو برابر سال ۱۳۹۲ است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای روحانی افزود: «این اقدام نشان می دهد دولت باهمه سختی ها، اولویت خود را نیروهای مسلح می داند و بنیه دفاعی را مورد توجه قرار می دهد و می داند توانمندی دفاعی یعنی چه.»

رئیس جمهور ایران با اشاره به اینکه دنبال توانمندی در زمینه صنعت دفاعی و نیروهای مسلح برای بازدارندگی و دفاع موثر هستیم گفت: «تعبیری در جنگ داشتیم به عنوان دفاع موثر و دفاعی که دشمن را پشیمان کند، در قدم اول توانمندی ما به نوعی باشد که بازدارنده باشد، چشم طمع به کشور ما نباشد و در شرایط مبادا، دفاع موثر کنیم، دشمن را تنبیه و پشیمان کنیم.»

روحانی در پایان گفت: «ایران کار بسیار عظیم و بزرگی در اقتصاد، فناوری، فرهنگ، مقاومت و ایستادگی و در کمک به ملت ها و کشورهای دیگر انجام داده است. نه تنها ثبات و امنیت خود را حفظ کردیم بلکه دوستان، یاران و کشورهای همسایه را که به شرایط بسیار سختی مبتلا شده‌اند، یاری کردیم [و] اگر کمک ما نبود معلوم نبود عراق، سوریه و لبنان چه وضعی داشتند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش ایران از طراحی «بومی» و تولید «انبوه» دستاوردهای جدید نظامی خبر داد

ایران بدنبال محکومیت تروئیکای اروپایی: سیمرغ همزمان سه ماهواره را وارد مدار کرد

چهارمین سالگرد ساقط کردن هواپیمای اوکراینی؛ از روایت تازه حامد اسماعیلیون تا آزادی متهم ردیف اول