فرار تعدادی از دیپلمات ها و نظامیان ترکیه

فرار تعدادی از دیپلمات ها و نظامیان ترکیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نظامیان و دیپلمات های ترکیه که در خارج از کشور مستقر بوده اند، پس از کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه و بازداشت های گسترده، به کشورهای مختلف پناهنده شده اند.

آگهی

نظامیان و دیپلمات های ترکیه که در خارج از کشور مستقر بوده اند، پس از کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه و بازداشت های گسترده، به کشورهای مختلف پناهنده شده اند.

تعداد زیادی از این افراد به درخواست دولت ترکیه، در خارج از مرزها بازداشت شده و به کشور بازگردانده شده اند. اما به نظر می رسد که دو نظامی ترکیه (یک افسر نیروی دریایی و یک افسر ارتش) از طریق یونان به ایتالیا گریخته اند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در این باره گفت: «در تاریخ ۶ اوت از جمعه شب تا شنبه این افراد با خانواده های خود و خودروهای شخصی شان سوار بر کشتی شدند و به سمت ایتالیا رفتند. به درخواست ما تمام دوربین های مداربسته بررسی شده اند و مقامات یونان این جریان را تائید کرده اند.»

مقامات یونان گفته اند که این دو نظامی پیش از درخواست ترکیه برای باز پس فرستادن و پیش از باطل شدن پاسپورت های دیپلماتیک شان، فرار کرده اند.

آقای چاووش اوغلو همچنین به یک وابسته نظامی دیگر ترکیه در پایگاه ارتش این کشور در کویت اشاره کرد که قصد فرار از طریق عربستان سعودی را داشته که در نهایت بازداشت و بازگردانده شد.

در مورد دیگری، عبدالله بویوک که از سوی دولت ترکیه مسئول مبادلات مالی کودتاگران توصیف شده، پس از درخواست پناهندگی از بلغارستان، به مرز ترکیه و اداره پلیس استان شمال غربی این کشور تحویل داده شده است.

ترکیه که به لحاظ تعداد، دومین نیروی ارتش را میان کشورهای عضو ناتو داراست؛ پس از کودتا ی نافرجام ژوئیه، نیمی از ژنرال ها و هزراران ارتشی را بازداشت کرده است.به گفته وزیر کشور ترکیه تا کنون بیش از ۷۶ هزار کارمند دولت از کار تعلیق شده اند.

تصفیه ها و بازداشتهای گسترده و درخواست های مکرر دولت این کشور برای باز پس فرستادن افرادی که به کشورهای دیگر پناهنده شده اند، باعث نگرانی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده و چالش هایی جدی در راه پیوستن ترکیه به این اتحادیه بوجود آورده است.

دولت ترکیه نیز دولت های غربی را به عدم همدردی و همراهی با این کشور پس از کودتای پانزدهم ژوئیه که طی آن ۲۴۰ نفر کشته شده اند، محکوم می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش برای حل اختلافات دیرینه یونان و ترکیه؛ اردوغان در سفر تاریخی به آتن وعده گشایش «دوران جدید» داد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد