تظاهرات ضدآمریکایی در آنکارا همزمان با دیدار مقام نظامی آمریکا از ترکیه

تظاهرات ضدآمریکایی در آنکارا همزمان با دیدار مقام نظامی آمریکا از ترکیه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دو هفته پس از کودتای نافرجام ترکیه، بن علی ییلدریم، نخست وزیر این کشور با جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در آنکارا دیدارکرد.

آگهی

دو هفته پس از کودتای نافرجام ترکیه، بن علی ییلدریم، نخست وزیر این کشور با جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در آنکارا دیدارکرد. او در این دیدار اقدام کودتاگران در ترکیه را محکوم کرد.

آقای دانفورد، بلندپایه ترین مقام نظامی آمریکا است که پس از کودتا، به ترکیه سفر کرده است. او پیش از دیدار با نخست وزیر ترکیه از ساختمان پارلمان این کشور که در جریان تلاش برای کودتا بمباران شده بود بازدید کرد.

در هفته های گذشته مقامهای ترکیه ای دولتهای خارجی از جمله آمریکا را به هدایت کودتاگران متهم کردند. همزمان با دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از ترکیه، گروهی از حامیان دولت ترکیه در خیابانهای آنکارا، علیه دولت آمریکا تظاهرات کردند.

در حالی که شمار افراد بازداشت شده در ارتباط با کودتا به بیش از ده هزار نفر رسیده است، روز دوشنبه دو نفر دیگر در ارتباط با اتهام جدیتری یعنی ربودن رجب طیب اردوغان در شب کودتا بازداشت شدند. تا کنون دست کم یازده نفر به این اتهام بازداشت شده اند.

مقامهای ترکیه فتح الله گولن را به سازماندهی کودتا متهم کرده اند. آقای گولن که زمانی از متحدان آقای اردوغان بود و مدتی است به منتقدان او پیوسته است، این اتهام را رد کرده است.

در پی وقوع کودتای نافرجام علیه دولت رجب طیب اردوغان، در کشور ترکیه وضعیت اضطرارای اعلام شد و سرکوب مخالفان دولت آغاز شد.

دولت ترکیه گفته است که حدود یک و نیم درصد کل نیروهای نظامی این کشور از جمله شماری از اعضای گارد ویژه ریاست جمهوری در کودتای دو هفته پیش مشارکت داشتند.

در جریان درگیریهای مرتبط با این کودتا که پس از گذشت فقط چند ساعت شکست خورد حدود ۲۵۰ نفر کشته شدند و دو هزار نفر مجروح شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه کاردار سفارت آلمان را در آنکارا فراخواند

شش ماه تنش سیاسی میان آلمان و ترکیه

دستگیری ۱۱ نفر در استان موغله ترکیه در پی کودتای نافرجام