استراتژی تازه دولت اسلامی

استراتژی تازه دولت اسلامی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«تفسیر خبری» حمله روزیکشنبه در بغداد و حمله دو روز پیش در داکا، پایتخت بنگلادش از جمله مرگبارترین حملات تروریستیِ سالهای گذشته در کشورهای مسلمان بود.

آگهی

«تفسیر خبری»

حمله روزیکشنبه در بغداد و حمله دو روز پیش در داکا، پایتخت بنگلادش از جمله مرگبارترین حملات تروریستیِ سالهای گذشته در کشورهای مسلمان بود. گروه موسوم به دولت اسلامی، مسئولیت این دو حمله را به اضافه کشتارِ اورلاندو و قتل یک پلیس فرانسوی و همسرش را به عهده گرفته است.

سخنگوی دولت اسلامی در ماه مه، استراتژی تازه این گروه را بسیار خونبار توصیف کرد و از پیکارجویان داعش خواست در ماه رمضان، بیشتر به غرب حمله کنند. این حملات بناست توجه عمومی را از شکستهای داعش در جبهه زمینی خود منحرف کند.

ژنرال کاظم شعبان، رئیس کل دفاع شهری بغداد می گوید: «داعش به دنبال اجرای یک استراتژی دیگر است. بعد از آنکه قهرمانان ارتش ما آنها را شکست دادند، آنها با حمله کردن به مردم عادی در بغداد مرتکب یک جنایت دیگر شدند.»

دولت اسلامی، در پی حملات هوایی نیروهای ائتلاف، بیش از ۴۰ درصد از مناطق مسکونی تحت تصرف خود را در عراق و ۱۰ تا ۲۰ درصد از مناطق مشابه را در سوریه از دست داد. از دست دادن شهر استراتژیک فلوجه، به طور خاص، ضربه بزرگی به داعش وارد کرد و جنگجویان دولت اسلامی را واداشت تا از بیمِ بمبارانِ نیروهای ائتلاف، پا به فرار بگذارند.

ژنرال حمید المالکی، فرمانده نیروی هوایی عراق می گوید: «آنها از ناحیه امیریه در نزدیکی فلوجه عقب نشینی کردند. بیشتر این جنگجویان، خارجی هایی هستند که نمی خواستند تسلیم نیروهای ما بشوند.»

شمار روزافزونی از جنگجویان داعش می خواهند از سرزمین خلافت اسلامی بگریزند و به کشورهای خودشان برگردند. «مرکز بین المللیِ مطالعه بنیادگرایی» (ICSR) می گوید، بمباران، ضرب و جرح، فساد رهبران محلی و حتی خستگی، از جمله عوامل این تمایلند.»

وانگهی، تصرفات اخیر ارتش عراق، نزدیک به ۳۰ درصد از درآمدِ مبنی بر مالیاتِ دولت اسلامی را کم کرده است و از آنجا که نزدیک به ۴۳ درصد از درآمد داعش از راه منابع نفتی است، تقریبا همه چاههای نفت تحت تسلط آنها نیز پیوسته بمباران شده است.

به نظر می رسد دولت اسلامی، به دلیل شکستهای نظامی اکنون می خواهد استراتژیِ تشکیل خلیفه گری و سازمان تروریستی در یک سرزمین مشخص را کم کم کنار بگذارد و با بر عهده گرفتن حملات تروریستی پراکنده، به حیات خود ادامه بدهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات پهپادی به مقر پیشمرگه‌های کرد؛ اقلیم کردستان شبه‌نظامیان تحت حمایت بغداد را متهم کرد

«بمب ساعتی» اردوگاه الهول؛ عراق خواستار تخلیه بازماندگان داعش و تعطیلی اردوگاه شد

نمایش تصاویر پورن در بغداد؛ نمایشگرهای خیابانی به دستور مقام‌های امنیتی عراق خاموش شدند