اتحادیه اروپا؛ ماندن یا نماندن

اتحادیه اروپا؛ ماندن یا نماندن
Copyright 
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شمار فزاینده ای از اروپائیان هر روز بیشتر از دیروز ضد ایده اروپای متحد و اتحادیه اروپا هستند اما در عین حال و برای مثال، خواهان خروج بریتانیا از اتحادیه…

آگهی

شمار فزاینده ای از اروپائیان هر روز بیشتر از دیروز ضد ایده اروپای متحد و اتحادیه اروپا هستند اما در عین حال و برای مثال، خواهان خروج بریتانیا از اتحادیه نیستند.

تنها چند هفته به برگزاری همه پرسی ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا موسوم به «بریکسیت» در این کشور باقی است. این در حالی است که شک و تردید اروپائیان نسبت به نقش و ایده اتحادیه اروپا و اروپای واحد بیشتر می شود.

تفاوت و عدم اتفاق نظر در بین شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره ماندن در این نهاد بین المللی یا خروج از آن بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط «پیو ریسیرچ» در ده کشور عضو اتحادیه تفاوت فاحش و در چند مورد تعجب برانگیز داشته است.

لهستانی ها و مجارها علی رغم تنشی که دولت هایشان با بروکسل دارند، به ترتیب با ۷۲ و ۶۱ درصد بیشترین رغبت را به ایده اتحادیه اروپا از خود نشان می دهند و موافق یک اروپای متحد هستند.

نظرات شهروندان سه کشور اسپانیا و آلمان و هلند نسبت به دیگر کشورها متعادل تر است.

یونانی ها، بی شک به خاطر بحران اقتصادی که از سر می گذرانند، با تنها ۲۷ درصد نظر مساعد، بدبین ترین ها به ایده اتحادیه اروپا هستند. فرانسوی ها با ۶۱ درصد دومین جایگاه را به خود اختصاص می دهند.

نتیجه نظرسنجی انجام شده قاعدتا برای بروکسل چیزی جز نگرانی نمی تواند باشد؛ چرا که از سال ۲۰۱۵ میلادی افت محبوبیت اتحادیه اروپا به ترتیب در فرانسه و اسپانیا عددی دو رقمی است. در آلمان و بریتانیا نیز محبوبیت ایده اتحادیه اروپا کاهش پیدا کرده است.

آنچه بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط «پیو ریسیرچ» می تواند مایه امیدواری برای برو
کسل باشد نسل جوان اروپاست. در شش کشور از ده کشور تحت مطالعه، افراد بین ۱۸ تا ۳۴ ساله بیش از شهروندان بالای ۵۰ سال موافق ایده اروپای متحد و اتحادیه اروپا هستند.

جوانان فرانسوی در موافقت با رویای اروپا متحد و ماندن در اتحادیه اروپا در مقایسه با جوانان ۹ کشور دیگر پیشتازند. در فرانسه ۵۶ درصد جوانان و فقط ۳۱ درصد افراد مسن موافق ایده اتحادیه اروپا هستند. پس از فرانسه به ترتیب، جوانان بریتانیا، هلند، لهستان، آلمان و یونان اشتیاق بیشتری نسبت به بزرگسالان برای ماندن در اتحادیه اروپا دارند.

سرچشمه دلخوری و نارضایتی چیست؟

جواب ساده است؛ مواجه اروپا با بحران مهاجرت و مسائل مربوط به اقتصاد. در یونان ۹۴ درصد، در سوئد ۸۸، ایتالیا ۷۶ و آلمان ۶۷ درصد مردم با کارکرد اتحادیه اروپا در مواجه با بحران مهاجرت و حل آن منتقد اتحادیه اروپا هستند.

درباره بحران اقتصادی؛ ۹۲ درصد یونانی ها، دو سوم فرانسوی ها، اسپانیایی ها و ایتالیایی ها و ۵۵ درصد بریتانیایی ها از کارکرد اتحادیه اروپا در مواجه و حل مسائل اقتصادی ناراضی اند.

توافقنامه ۱۹۵۷ رم؛ اتحادیه ای منسجم تر از پیش؟

حدود ۴۲ درصد از شهروندان ده کشور اروپایی که نظرسنجی در آنها انجام شده فکر می کنند که بهتر است دولت های کشورهای مستقل اروپایی قدرت و اختیارات بیشتری داشته باشند. چنین نظری در یونان با ۶۸ درصد مردم و در بریتانیا با ۶۵ درصد قوی تر از دیگر کشورهاست.

هیچ عضو اتحادیه اروپا خواهان خروج بریتانیا از اتحادیه نیست

بدبینی به اتحادیه اروپا شاید در حال افزایش باشد اما اروپایی ها در عین حال خواهان اتحادیه بدون بریتانیا نیستند و همزمان خواهان گرته برداری از بریتانیا نیز نیستند. ۷۰ درصد اروپایی ها فکر می کنند بریکسیت دستاوردی برای اتحادیه اروپا به ارمغان نخواهد آورد.

بر اساس نظرسنجی «تی ان اس» – که در ماه ژوئن و در بریتانیا انجام شد- ۶۰ درصد مردم در فرانسه، لوگزامبورگ و جمهوری چک، ۷۰ درصد در ایرلند و ۷۹ درصد در آلمان موافق ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند.

بر اساس این نظرسنجی در همه پرسی ۲۳ ژوئن (۳ تیرماه) در بریتانیا ۴۱ درصد به ماندن و ۴۳ درصد به نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا رای خواهند داد. ۱۶ درصد بریتانیایی ها هم هنوز تصمیمی نگرفته اند.

آگهی

یافته های این نظرسنجی همچنین حاکی از این است که اگر قرار بود همه پرسی ماندن یا ترک اتحادیه اروپا در هلند انجام می شد، ۴۹ درصد به خروج و ۵۴ درصد به ماندن در اتحادیه رای می دادند و ۱۸ درصد نیز مردد می بودند. در دانمارک نیز ۳۳ درصد مردم با ماندن و ۲۹ درصد به نماندن در اتحادیه رای می دادند و ۱۷ درصد نمی توانستند تصمیم بگیرند که ماندن بهتر است یا نماندن!

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شرایط آینده بریتانیا درصورت خروج از اتحادیه اروپا

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟