بازی رایانه‌ای «انقلاب ۱۹۷۹» در ایران ممنوع شد

بازی رایانه‌ای «انقلاب ۱۹۷۹» در ایران ممنوع شد
نگارش از مهران احمدی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران از جمع آوری بازی رایانه ای «انقلاب ۱۹۷۹» در سراسر کشور خبر داد. این بازی ویدیویی که روز ششم آوریل منتشر شد، توسط شرکت «آی ان کی استوریز» در آمریکا تولید شده و موضوع آن رخدادهای انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران است. سازنده این بازی نوید خوانساری، کارگردان بازی های رایانه ای است.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در گفتگو با خبرگزاری ایرنا این بازی را «ضد ایرانی» و همراه با «تخیلات غرض ورزانه» خوانده است که لینک های دانلود آن به سرعت فیلتر خواهد شد. این در حالی است که بنا به گفته روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای تاکنون ۲۲ صفحه اینترنتی حاوی لینک های دانلود این بازی فیلتر شده است. این بنیاد همچنین هشدار داده است که با توزیع کنندگان این بازی «قاطعانه و طبق قانون» برخورد خواهد شد.

ICYMI #1979thegameNEW PATCH UPDATE with key-binding is here! Play it today https://t.co/VzS9YZHZjp#updatepic.twitter.com/EawV4EA97s

— 1979 Revolution (@1979theGame) April 28, 2016

بنا به اطلاعات منتشر شده در وبگاه شرکت «آی ان کی استوریز» شخصیت اصلی این بازی رایانه ای یک عکاس خبری به نام رضا شیرازی است که پس از بازگشت به ایران خود را در بحبوحه انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران می یابد. او با همراهی دوست نزدیکش به نام بابک با شخصیتهای مختلف درگیر در اعتراضات بر ضد رژیم پهلوی آشنا می شود. شخصیت رضا باید در این گیرودار دست به انتخاب هایی بزند که سرنوشت خود او، خانواده و دوستانش را تعیین می کند.

این بازی رایانه ای به شکل چند قسمتی تهیه شده و دارای چند مسیر متفاوت است، به این معنا که بازیکن با توجه به انتخاب هایی که در جریان بازی انجام می دهد با شرایط متفاوتی روبرو می شود. بازیکن امکان تغییر مسیر انقلاب را ندارد اما می تواند تصمیم های شخصیت رضا شیرازی را تعیین کند.

انتشار بازی «انقلاب ۱۹۷۹» در رسانه های خارج از ایران بازتاب به نسبت گسترده ای داشت. اغلب نقدهای منتشرشده در مورد این بازی رایانه ای در خارج از ایران مثبت بوده است. در نقدی که در روزنامه واشنگتن پست به چاپ رسیده از جنبه پرجنب و جوش این بازی ستایش شده است. وبگاه فرهنگی «آی جی ان» که اخبار حوزه بازی های ویدیویی را نیز پوشش می دهد از این بازی به عنوان یک بازی «پر جوش و خروش از نظر احساسی» نام برده است. به گفته ناقد این وبگاه، بازی «انقلاب ۱۹۷۹» بازیکن را با رخدادهای دنیای واقعی آشنا می کند و برای کسانی که با رخدادهای انقلاب ایران آشنا نیستند می تواند از نظر تاریخی آموزنده باشد. هفته نامه فرهنگی «انروک» در فرانسه نیز بازی «انقلاب ۱۹۷۹» را یک بازی ویدیویی «بسیار خوب» دانسته است که بازیکن را به «دنیای پیچیده و خروشان» انقلاب ایران می برد.

انتقاد از روایت تاریخی بازی «انقلاب ۱۹۷۹» در رسانه های حکومتی ایران

با این حال در ایران بسیاری از رسانه های وابسته به نهادهای حکومتی ضمن انتقاد از بازی «انقلاب ۱۹۷۹» و تولید کنندگان آن، نسبت به تاثیر آن بر روی نوجوانان و جوانان ایرانی ابراز نگرانی کرده اند. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان به انتقاد از نوید خوانساری، طراح این بازی پرداخته و او را متهم به هدف گرفتن تاریخ انقلاب ایران کرده است. خسرو کردمیهن، رئیس ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای نیز در گفتگو با این خبرگزاری ضمن «ضد ایرانی» دانستن اهداف بازی رایانه ای «انقلاب ۱۹۷۹» بر «زیر سئوال بردن ارزش های انقلاب اسلامی» در آن تاکید کرد.

با این حال سابقه انتقاد رسانه های وابسته به نهادهای حکومتی ایران از این بازی به پیش از انتشار آن و به سه سال قبل باز می گردد. در آن هنگام و همزمان با انتشار خبر تهیه بازی رایانه ای «انقلاب ۱۹۷۹» روزنامه کیهان از آن با عنوان «تبلیغات غربی علیه انقلاب ایران» نام برده بود.

اینک اما با انتشار این بازی لبه تیز انتقاد رسانه های وابسته به نهادهای حکومتی ایران، متوجه نحوه به تصویر کشیدن اسدالله لاجوردی، رئیس زندان اوین و دادستان انقلاب تهران در سالهای دهه ۱۳۶۰ شمسی در بخشی از این بازی است. قهرمان اصلی این بازی در این قسمت به شکلی خشن در زندان اوین توسط اسدالله لاجوردی مورد بازجویی و شکنجه قرار می گیرد.

سایت فرهنگ نیوز در مطلبی که خبرگزاری تسنیم نیز آن را بازنشر کرده است از نمایش اسدالله لاجوردی در نقش بازجو انتقاد کرده است. نویسنده این مطلب می پرسد: «چه لزومی داشت شهید بزرگواری که مورد اتهامات زیادی قرار گرفته بود و مظلومانه به شهادت رسید حتما از او به عنوان بازجو نام برده شود؟»

Are you ready for your redemption?#1979TheGame#PlayTheReal#1979WhoAmI#April5NavidNegahban</a> <a href="https://t.co/3dCRP5TcpL">pic.twitter.com/3dCRP5TcpL</a></p>&mdash; 1979 Revolution (1979theGame) April 4, 2016

از جمله نکات تاریخی در بازی «انقلاب ۱۹۷۹» که مورد انتقاد رسانه های نزدیک به حکومت ایران قرار گرفته، نمایش نقش آیت الله محمد کاظم شریعتمداری در ابتدای انقلاب است. وبگاه فردانیوز سازندگان این بازی را متهم کرده است که قصد دارند «به مخاطب القاء کنند که اکثریت مردم طرفدار رهبری آیت الله شریعتمداری بوده اند و طرفداران آیت الله خمینی در اقلیت قرار داشتند و از این رو، همه خواستار رهبری وی بوده اند، نه رهبری آیت الله خمینی».

برخی از رسانه های نزدیک به حکومت ایران همچنین نقش سینماها را در بازی رایانه ای «انقلاب ۱۹۷۹» پررنگ ارزیابی کرده اند و به انتقاد از آن پرداخته اند. به گفته این رسانه ها در این بازی نقش سینماها به بهای کم رنگ کردن نقش مساجد، با اهمیت نشان داده شده است.

از دیگر انتقادهای مطرح شده در رسانه های نزدیک به حکومت ایران می توان به نمایش زنان بی حجاب در میان انقلابیون، نمایش سرخوردگی انقلابیون از حکومت پس از انقلاب، عدم توجه تولیدکنندگان بازی به نقش بازاریان و قشر سنتی مذهبی و همچنین عدم معرفی انقلابیون اسلامی به عنوان محور اصلی انقلاب اشاره کرد. در همین راستا پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی از استفاده از عبارت «انقلاب ۵۷» یا «انقلاب ۱۹۷۹» به جای «انقلاب اسلامی» انتقاد کرده است.

با وجود انتقاد پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی از عدم استفاده از عبارت «انقلاب اسلامی» در بازی رایانه ای «انقلاب ۱۹۷۹» تولید شده توسط شرکت «آی ان کی استوریز»، مرکز هنرهای رقومی بسیج، خود یک بازی رایانه ای به نام «ایران ۵۷» را در دست تولید دارد. به گفته تهیه کنندگان این بازی در آن روایتی از رخدادهای سال ۱۳۵۷ از ۲۰ اردیبهشت تا ۲۶ دی (خروج شاه از ایران) ارائه می شود. بنا به گزارش خبرگزاری فارس حدود سه سال است که برخی از متخصصان بازی های رایانه ای در داخل ایران مشغول کار بر روی این بازی هستند اما هنوز به دلیل عدم حمایت کافی از این طرح، امکان انتشار آن وجود ندارد. با این حال رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج از طی مراحل پایانی تولید این بازی رایانه ای خبر داده است. تولید کنندگان این بازی می گویند که سیر روایی آن، فردی را دنبال می کند که در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ پدر خود را از دست داده است و سپس گرایشات مارکسیستی پیدا می کند اما به تدریج از این گرایش دست می کشد.

آگهی

بازی «انقلاب ۱۹۷۹» در دو نسخه برای سیستم های عامل ویندوز و او اس ایکس (رایانه های شرکت اپل) و با قیمتی معادل ۱۰ دلار به فروش می رسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین ساعت بازی‌ آنلاین کودکان را به ۳ ساعت در هفته محدود می‌کند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد