خلبان اوکراینی در روسیه در انتظار استرداد به کشورش است

خلبان اوکراینی در روسیه در انتظار استرداد به کشورش است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نادیا ساوچنکو اعتصاب غذای خود را نشکسته و مدام پیگیر تسریع روند استردادش است. اساسا وکلای مدافع یا رئیس جمهوری اوکراین نمی توانند روند استرداد او را تسریع کند. این مساله ربطی به آنها ندارد. تصمیم قبلا

آگهی

تصمیم مسکو مبنی بر استرداد نادیا ساوچنکو، خلبان اوکراینی از روسیه به کشورش، تنش سیاسی میان دو کشور را پایان نداد.

پیشتر دادگاهی در روسیه نادیا ساوچنکو را به ۲۲ سال زندان محکوم کرده بود. اما پای خواهر او هم به مناسبات دیپلماتیک دو کشور کشیده شد. ویرا ساوچنکو روز چهارشنبه سوار بر خودرویی با پلاک دیپلماتیک اوکراین برای ساعاتی در مرز توسط نیروهای روسیه بازداشت شد. گفته می شود او آزاد شده و هم اکنون در اوکراین است.

اما خواهرش، خلبان ۳۴ اوکراینی همچنان در اعتصاب غذاست و در انتظار استرداد به کشورش. در همین ارتباط مارک فیجین، وکیل نادیا ساوچنکو گفت: «موکلم اعتصاب غذای خود را نشکسته و مدام پیگیر تسریع روند استردادش است. اساسا وکلای مدافع یا رئیس جمهوری اوکراین نمی توانند روند استرداد او را تسریع کند. این مساله ربطی به آنها ندارد. تصمیم قبلا گرفته شده و مراحل اداری آن طول می کشد و تمام مشکل همین جاست.»

نادیا ساوچنکو که در کشورش از او بعنوان قهرمان یاد می شود در تابستان گذشته توسط جدایی طلبان تحت حمایت مسکو دستگیر و تحویل روسیه شد. او ماه گذشته به اتهام مشارکت در قتل دو خبرنگار روس در جریان بمباران شرق اوکراین گناهکار شناخته شد.

در پی آن دولت اوکراین ضمن درخواست استرداد نادیا ساوچنکو متعهد شد که او دوره حبسش را در اوکراین سپری خواهد کرد.

سرانجام دو کشور بر سر مبادله ساوچنکو با دو نظامی روس که در شرق اوکراین توسط نظامیان اوکراینی بازداشت شده بودند به توافق رسیدند. استرداد او به اوکراین در جریان است و اجرای آن یک تا دو ماه طول خواهد کشید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند

حمله به سالن کنسرت مسکو؛ چهار متهم با صورت‌های زخمی در دادگاه حاضر شدند

چرا داعش به روسیه حمله کرد؟