ابراز نگرانی ایران از افزایش موارد نقض آتش‌بس در سوریه ‍

ابراز نگرانی ایران از افزایش موارد نقض آتش‌بس در سوریه ‍
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای شمالی وزارت امور خارجه ایران، در دیدار با استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه، نسبت به افزایش موارد نقض آتش‌بس در سوریه ابراز نگرانی کرد.

آقای امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه، یک روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات صلح میان دمشق و گروه‌های مخالف، در تهران میزبان نماینده سازمان ملل در بحران سوریه بود.

استفان دی میستورا، پس از گفتگو با حسین امیرعبداللهیان گفت: درباره آینده سوریه، تنها مردم این کشور تصمیم خواهند گرفت. ما درباره این توافق داریم که موضوع بسیار مهم این است که توقف درگیری‌ها ادامه یابد، کمک‌های بشردوستانه به تمام مردم سوریه و به‌ویژه مناطق تحت محاصره برسد. این‌که روند سیاسی به یک [دوره] انتقال سیاسی منجر شود، به نظر من امری واقعا فوری است. فکر می‌کنم مشورت با مقام‌های ایرانی برای من بسیار مهم است؛ چرا که ایران نفوذ بسیاری در سوریه دارد و مقام‌های این کشور راهنمایی‌های بسیاری به من داده‌ اند که از آن‌‌ها استفاده کرده ام و در جریان مذاکرات هم از این مشورت‌ها استفاده خواهم کرد.

حسین امیرعبداللهیان هم درباره مذاکره با نماینده سازمان ملل در بحران سوریه گفت: برخی نگرانی‌ها را با استفان دی میستورا مطرح کردم. از جمله افزایش اقدامات گروه‌های مسلح بی‌مسئولیت در سوریه و افزایش موارد نقض آتش‌بس که هم نگران کننده است و هم می‌تواند به روند سیاسی در این کشور آسیب وارد کند. وی با ابراز خوشبینی نسبت به نتیجه مذاکرات سیاسی در سوریه در آینده نزدیک افزود: ما از تلاش‌های آقای دی میستورا و روند سیاسی در سوریه حمایت می‌کنیم و امیدواریم همه طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم و تقویت روند سیاسی گام‌های اساسی بردارند و از اقدامات متعارض که به نفع سوریه و مردم این کشور نخواهد بود دست بردارند.

علاوه بر نبردهای ارتش سوریه با داعش و جبهه النصره، در روزهای گذشته موارد متعددی از نقض آتش‌بس میان گروه‌های شورشی و نیروهای نظامی وابسته به دولت سوریه به ویژه در استان‌ حلب گزارش شده است. روز دوشنبه یکی از اعضای کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان روسیه (دوما) اعلام کرد احتمالا نیروی هوایی این کشور در یک نبرد قریب‌الوقوع برای تصرف کامل شهر حلب با ارتش سوریه همکاری خواهد کرد. دور دیگری از گفت‌وگوها میان دولت سوریه و نمایندگان گروه‌های سیاسی و شبه نظامی مخالف چهارشنبه در ژنو از سر گرفته می‌شود. مساله حضور بشار اسد در دوره انتقالی و آینده سیاسی سوریه، یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف میان طرفین است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام آمریکا برای ایران بود؟

وزیر خارجه ایران: همواره پیام‌های مثبتی از آمریکا دریافت می‌کنیم

هشت سالگی برجام؛ نقش و توانایی اتحادیه اروپا در احیای توافق هسته‌ای با ایران چیست؟