اولین محموله از سامانه موشکی «اس ۳۰۰» وارد ایران شد

اولین محموله از سامانه موشکی «اس ۳۰۰» وارد ایران شد
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سرانجام پس از ۹ سال از امضای قرارداد فروش سامانه موشکی «اس ۳۰۰» بین ایران و روسیه این محموله از طریق راه انزلی وارد ایران شد.

وب‌سایت «تابناک» با انتشار تصاویری از این محموله این خبر را اعلام کرد و متعاقب آن حسین جابری انصاری،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری خود و در پاسخ به پرسشی اعلام کرد که بخش اول تجهیزات سیستم موشکی «اس ۳۰۰» وارد ایران شده است.

آقای جابری انصاری همچنین افزود که ورود بخش های دیگر این سیستم موشکی به ایران ادامه خواهد داشت.


تصاویری که وب‌سایت تابناک از ورود سامانه موشکی «اس ۳۰۰» به ایران منتشر کرده است

ساعاتی بعد اما دفتر سخنگوی وزارت خارجه ایران در توضیحی که برای رسانه‌ها ارسال کرد نوشت که آقای جابری انصاری نگفته است سامانه موشکی«اس ۳۰۰» وارد ایران شده و آنچه در نشست مطبوعاتی امروز اعلام شد تنها این نکته بود که اجرای مرحله نخست توافقات ایران و روسیه در خصوص سیستم موشکی «اس ۳۰۰» آغاز شده است.

ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ میلادی قراردادی برای خرید سیستم موشکی «اس ۳۰۰» به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار امضا کردند که روسیه در سال ۲۰۱۰ میلادی و در پی تشدید تحریم‌های بین المللی علیه ایران از تحویل آن به تهران خودداری کرد. ایران نیز در واکنش به اقدام روسیه با طرح شکایت در مجامع بین المللی تقاضای چهار میلیارد دلار خسارت از مسکو کرده بود. اما به دنبال توافق هسته‌ای تهران و کشورهای غربی، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ممنوعیت ارسال سیستم موشکی «اس ۳۰۰» به ایران را لغو کرد.

سامانه موشکی «اس ۳۰۰»، یک سامانه موشکی زمین به ‌هوای دوربرد با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست و در واقع نوع تکمیلی سامانه پدافندی ارتفاع بالای «اس ۲۰۰» به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش ایران از طراحی «بومی» و تولید «انبوه» دستاوردهای جدید نظامی خبر داد

ایران بدنبال محکومیت تروئیکای اروپایی: سیمرغ همزمان سه ماهواره را وارد مدار کرد

چهارمین سالگرد ساقط کردن هواپیمای اوکراینی؛ از روایت تازه حامد اسماعیلیون تا آزادی متهم ردیف اول