نگاه رسانه ها به ضعف تدابیر امنیتی در اروپا

نگاه رسانه ها به ضعف تدابیر امنیتی در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تقریبا دو هفته پس از حملات خونین بروکسل، اشتباه های اطلاعاتی، پیشرفت کند تحقیقات و ناتوانی های امنیتی در اروپا بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار

آگهی

تقریبا دو هفته پس از حملات خونین بروکسل، اشتباه های اطلاعاتی، پیشرفت کند تحقیقات و ناتوانی های امنیتی در اروپا بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت.

شبکه سوم تلویزیون ایتالیا در گزارشی درباره برخی از مظنونان این حملات آورده است که استفاده از نام و هویت دیگری برای همکاری با خیالی آسوده با گروهی که «روزهای ترور در اروپا» را رقم زده، کاری بود که خالد بکراوی کرد.

خالد بکراوی که در ایستگاه مترویی در بروکسل با یک جلیقه انفجاری دست به عملیات انتحاری زد خود را از سپتامبر سال گذشته «ابراهیم معروفی» معرفی کرده بود. وی با این نام جعلی سفر می کرد و دستگاه های امنیتی اروپا رفته رفته در پی یافتن محل اختفایش بودند.

بکراوی در اواخر ژوئیه از بلژیک به ایتالیا رفت. در کمتر از یک روز زمان کافی داشت نا در شهر ترویزو توقف کرده و بوسیله هواپیما به ونیز و سپس آتن برود. یونان به نظر می رسد در مسیر تردد تروریست ها به منطقه ای خاکستری بدل شده است که آنان آزادانه در آن تردد می کنند.

بکراوی در این کشور با صلاح عبدالسلام بود. عبدالسلام پس از حملات پاریس بوسیله خودرو خود را به بلژیک رساند. از سویی دیگر عبد الحمید عبود، طراح حملات پاریس آپارتمانی را در آتن اجاره کرده بود و سیزده ماه در آن اقامت داشت.

در ماه سپتامبر بکراوی دوباره در بلژیک دیده شد. هر سه در آپاتمانی به مدت یکسال در خیابان فوره بروکسل زندگی کردند. اجاره نامه با هویت جعلی و به نام «ابراهیم معروفی، فوتبالیست و متولد بروکسل در ۱۹۸۹ میلادی» امضا شده بود.

برخی ابراهیم معروفی واقعی را در ایتالیا به یاد می روند که در دسته اول باشگاهی با پیراهن اینترمیلان بازی می کرد. در ابتدا مربی گری او را روبرتو مانیچی بر عهده داشت و در شش مسابقه جام باشگاه های ایتالیا و قهرمانی ملی حضور داشت. ابراهیم معروفی حرفه اش را در اروپا ادامه داد ولی در پایان به باشگاه شائربک جلب شد و هنوز برای همین تیم محلی بروکسل توپ می زند.

بی توجهی دولت بلژیک به گزارش ترکیه

ابراهیم بکراوی سال گذشته میلادی از خاک ترکیه اخراج شده بود. با اعلام خبر استرداد وی، دولت بلژیک در شرایط سختی قرار گرفت و برای وزیران کشور و دادگستری چاره ای جز استعفا نبود. تلویزیون دولتی ترکیه به این موضوع پرداخت.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: «یکی از تروریست های بروکسل در ژوئن ۲۰۱۵ در غازی آنتپ بازداشت و سپس از مرز اخراج شد.»

ابراهیم بکراوی، یکی از بمبگذاران انتحاری فرودگاه بروکسل ۹ ماه پیش در جنوب شرقی ترکیه تنها نبود. وی همراه سمیر الامیر، تبعه آلمان بود که بواسطه اینترنت آشنایشان رقم خورده بود.

روزنامه هبرتورک نوشت که این دو مظنون با سه تبعه ترکیه به منظور یاری گرفتن برای عبور از مرز و پیوستن به داعش در سوریه دیدار کرده بودند. همزمان پلیس فرامی رسد و مظنونان بازداشت شده و به زندان منتقل می شوند.

بکراوی در دفاعیاتش نوشت که سفرش به ترکیه به منظور گردشگردی و بازدید از موزه های غازی آنتپ بوده است. با این حال پلیس درمی یابد که او هرگز از این اماکن بازدید نکرده و با تحقیق از گوشی های تلفن همراه این دو مظنون، ارتباط مستقیم آنان با نیروهای داعش کشف می شود.

پس از یک ماه تحقیق، این دو به هلند مسترد می شوند. مقامات ترکیه به صورت مکتوب درباره ارتباط این مظنونان با داعش، به آلمان و بلژیک هشدار می دهند. هشداری که کارساز نبود.

آمریکا به یاری بلژیک شتافته بود

مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا گفته است که «بلژیک کمک ما را قبول کرده و تیم های اف بی آی در محل به تحقیق پرداخته اند.» تلویزیون روس زبان “روسیه ۲۴” گزارشی درباره همکاری آمریکایی ها با دستگاه امنیتی بلژیک و هلند تهیه کرده است.

تصور کنید که پلیس یک شهر بزرگ در تحقیقاتش به این نتیجه برسد که در آنسوی اقیانوس و در کشوری دیگر قرار است حمله ای تروریستی روی دهد. این پلیس اطلاعاتش را به همکارانش منتقل می کند ولی پس از شش روز، در پی انفجارهایی بیش از ۳۰ تن کشته و ۳۵۰ تن دیگر مجروح می شوند. چرا این همکاری موثر نبوده است؟. پاسخ ساده است، اطلاعات به دست گیرنده اصلی نرسیده است.

واقعیت این است که آمریکایی ها در رابطه با کشورهای گیرنده اشتباه کرده اند. اگر شما طرف آمریکایی باشید، میان بلژیک و هلند تفاوت است.

آگهی

وزیر امنیت و دادگستری هلند در پارلمان این کشور گفته است: «من از پلیس خواستم تا ببیند مشکل کجا بوده است. مشخص شد که بخش ارتباطات سفارت هلند در واشینگتن این پیغام را دریافت کرده است. این مثل همیشه بوده که اطلاعات به پلیس هلند بدون اینکه مشخص باشد از کجا ارسال شده، می رسد. بعدتر و پس از حملات، وقتی گفته شد که ما از طریق ایالات متحده مطلع شده بودیم، شروع کردن به جستجوی پیام اف بی آی.»

البته این پیام هرگز پیدا نشد. وزیر وعده داد که از ایالات متحده در خصوص این سردرگمی توضیح بخواهد. وی تکرار کرد که «کسی به او گفته که کار اف بی آی بود». وزیر این نامه را برای توجیه آنچه روی داده بود به پارلمان ارایه کرد.این بحث بر سر حملات تروریستی بروکسل به شکست انجامید و تنها دو ساعت از آن نگذشته بود که کار سخنرانان به فحاشی به یکدیگر کشید.

همزمان با بالاگرفتن تنش سیاسی، پلیس ترجیح داد سکوت کند. با این حال وزیر امنیت و دادگستری گفت که از لاهه تمامی اطلاعات به بروکسل در تاریخ ۱۷ مارس یعنی ۵ روز پیش از حادثه ارسال شده بوده است.

یک کارشناس روس در مسائل امنیتی به این تلویزیون گفت: «این نامه ظاهرا ناپدید شده است. بنابراین دولت بلژیک گفته است که برادران بکراوی را نمی شناخته است. از سوی دیگر، آمریکایی ها اصرار دارند که ۲۰ روز پیش تر یکی از مقامات سی آی ای به بلژیک سفر کرده بوده است. بنا به گفته این مقام امنیتی، بلژیکی ها با بیان اینکه فرصت ندارند از ملاقات با وی سر باز زده اند.»

اما اکنون آنان خواستار همکاری هستند. دستگاه امنیتی بلژیک مدارک اصلی به دست آمده از مظنونان و عاملان این حملات را برای بررسی به آمریکایی ها داده اند. این مدارک از جمله گوشی های تلفن و لپ تاپ آنان است.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عامل کشتن دو شهروند سوئدی در بروکسل در پی تیراندازی پلیس بلژیک کشته شد

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد

پلیس و آژانس امنیت داخلی اسرائیل از کشف یک گروه تروریستی مرتبط با حماس در شهر سخنین خبر دادند