زمستان گرم امسال، محور ماموریت ناسا

زمستان گرم امسال، محور ماموریت ناسا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

افزایش غیرمعمول دمای هوا در زمستان امسال و پایین آمدن حجم یخ های قطب شمال ناسا را بر آن داشته تا دانشمندان خود را طی دو ماموریت جداگانه عازم این

آگهی

افزایش غیرمعمول دمای هوا در زمستان امسال و پایین آمدن حجم یخ های قطب شمال ناسا را بر آن داشته تا دانشمندان خود را طی دو ماموریت جداگانه عازم این منطقه کند.

طبق داده های منتشر شده توسط ناسا میانگین دمای هوا طی سه ماه گذشته بالارفته، بطوریکه فوریه ۲۰۱۶، گرمترین ماه فوریه دستکم طی ۴۰ سال گذشته بوده است. (۱.۳۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین معمول)

مساحت یخ هایی که قطب شمال را پوشانده اند به ۲.۳۱ میلیون مایل مربع می رسد اما بر اثر گذشت زمان بین تکه های عظیم یخ فاصله افتاده است. مشاهدات دانشمدان ثابت می کند از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون حدود ۱۸ درصد از حجم یخ ها کاسته شده است.

دکتر والتمایر، یکی از دانشمندان ناسا بیشتر توضیح می دهد: «هوای قطب شمال همیشه طوری بوده که انگار دستگاه خنک کننده هوا دائما در آنجا روشن است. یک منطقه سرد که کمک کرده کره زمین سردتر بماند ولی در حال از دست دادن تاثیر این منطقه هستیم برای اینکه اختلاف دما پایین آمده و قطب جنوب در عرض های جغرافیایی پایین تر گرمتر شده است. شاهد تغییر در مدل های وزش باد و پدیده هایی نظیر جریان جتی، توفانهای دریایی و بر هم خوردن توازن بین مناطق قطبی در عرض های جغرافیایی پایین تر هستیم. این پدیده در سرتاسر نیمکره شمالی به ویژه در ایالات متحده و اروپا تاثیرات گسترده ای داشته است و به همین ترتیب پیش خواهد رفت.»

ناسا در دو ماموریت «عملیات آیس بریج» (Operation Ice Bridge) و «اُ ام جی» (Oceans Melting Greenland) درصدد نظارت بر تحولات و تغییرات قطب شمال از فضا و از روی زمین است و طی آن دانشمندان ضخامت یخچالهای طبیعی و میزان ذوب شن یخ های قطب شمال را مرتبا اندازه گیری و تجزیه تحلیل خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاخ سفید از ناسا خواست برای کره ماه استانداردهای زمانی تعیین کند

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

ناسا: برخورد فضاپیمای انتحاری دارت با سیارک دیمورفوس، شکل آن را تغییر داده است