ظریف: یا همه در امنیت زندگی می‌کنیم یا هیچ‌کس امنیت نخواهد داشت

ظریف: یا همه در امنیت زندگی می‌کنیم یا هیچ‌کس امنیت نخواهد داشت
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران عصر سه‌شنبه ۲۵ اسفند در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا سخنرانی کرد و به سوالات حاضران در این نشست که از دانشجویان و صاحبنظران و دیپلمات‌های خارجی مقیم استرالیا بودند، پاسخ داد.

آقای ظریف با اشاره به بحران‌های منطقه خاورمیانه و با بیان اینکه امنیت، مساله‌ای جهانی است گفت: یا همه با هم در امنیت زندگی می‌کنیم یا هیچ کس امنیت نخواهد داشت. نمی توان ناامنی را در گوشه‌ای محدود کرد.

این مقام ارشد وزارت خارجه ایران درباره بحران سوریه در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره اینکه آیا ایران در حمایت از بشار اسد اشتباه بزرگی را مرتکب نشد؟ بر حل این بحران از طریق سیاسی تاکید کرد و گفت: سرنوشت اسد و آینده سیاسی سوریه توسط مردم سوریه تعیین می‌شود نه ما و نه دیگران.

وزیر خارجه ایران افزود: عمیقا از کشته و آواره شدن سوری‌ها ناراحت هستیم، اما سرنوشت بشار اسد را سوری‌ها، و نه ایرانی‌ها و نه سعودی‌ها تعیین می‌کنند.

آقای ظریف با بیان اینکه برخی قبل از نشست صلح سوریه تاکید داشتند اسد باید برود، اما حال قبول کرده‌اند برای آینده این کشور باید مذاکره کرد افزود: هیچ فردی نمی تواند در مورد آینده سوریه تصمیم بگیرد و مردم سوریه باید سرنوشت کشورشان را تعیین کنند و رقم بزنند.

وزیر خارجه ایران در ادامه به حضور داعش در سوریه و عراق اشاره کرد و گفت: همه جهان باید از کشتارها در سوریه و عراق خجالت بکشند. خشونت باید متوقف شود.

برنامه نظامی ایران مغایر برجام نیست

آقای ظریف در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به آزمایش موشکی ایران در هفته گذشته گفت که این آزمایش برای دفاع از کشور است.

وی با بیان اینکه برنامه نظامی ایران مغایر برجام نیست افزود: مشکل برخی موشک نیست، بلکه خود ایران مشکل آنها است.

وزیر خارجه ایران افزود: امیدواریم هرگز مجبور به استفاده از موشک‌های دفاعی خود نشویم، چرا که جنگ برنده‌ای ندارد و جنگ دیگری برای منطقه ما بسیار خطرناک است.

روز گذشته نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشک‌های بالستیک از طرف ایران بدون اتخاذ تصمیمی برای مجازات یا تحریم جمهوری اسلامی پایان یافت.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل گفت طرفین توافق کردند که این اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نیست. قرار است بررسی این موضوع در کمیته ویژه شورای امنیت برای نظارت بر اجرای برجام ادامه یابد.


جواد ظریف (سمت راست) می‌گوید همه جهان باید از کشتارها در سوریه و عراق خجالت بکشند و خشونت باید متوقف شود.

خروج نیروهای روسیه از سوریه می‌تواند نشانه مثبتی باشد

وزیر خارجه ایران در کنفرانسی خبری با خانم «جولی بیشاپ» وزیر خارجه استرالیا در واکنش به اعلام خبر خروج بخشی از نیروهای نظامی روسیه از سوریه، گفت این موضوع نشانه مثبتی در روند آتش‌ بس است.

آقای ظریف با بیان اینکه تهران حامی آتش‌ بس و یافتن راه‌ حلی سیاسی برای بحران سوریه است گفت: این واقعیت که آتش‌ بس شکننده در سوریه حفظ شده خبر خوبی است.

به گفته وزیر خارجه ایران، این موضوع چیزی‌ است که تهران طی سه سال گذشته خواستار آن شده بود. اکنون باید منتظر ماند و دید.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه گفت آن کشور بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند. ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بخش اعظم نیروهای روسی از سوریه خارج می شوند

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است