فرار از شمال سوریه به خاک ترکیه ادامه داد

فرار از شمال سوریه به خاک ترکیه ادامه داد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برقراری آتش بس موقت در سوریه و اعمال تدابیر سختگیرانه در مرز ترکیه با این کشور، سبب توقف موج پناهچویان سوری نشده است. اردوگاه پناهجویان در آقچه قلعه

آگهی

برقراری آتش بس موقت در سوریه و اعمال تدابیر سختگیرانه در مرز ترکیه با این کشور، سبب توقف موج پناهچویان سوری نشده است.

اردوگاه پناهجویان در آقچه قلعه که بوسیله سازمانی غیردولتی و با حمایت مقامات محلی اداره می شود حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تن از این پناهجویان را در ترکیه در خود جای داده است.

مریم به تازگی از شهر رقه که در تصرف گروه «دولت اسلامی» مشهور به داعش است به همراه چهار فرزندش گریخته است. همسرش که آوازخوان بوده به دست داعش کشته شده و هفته گذشته به آقچه قلعه رسیده است.

وی به یورونیوز می گوید: «چهار سال طول کشید که نوبت من برسد. من از دیر الزور به رقه رفتم و از رقه هم به اینجا آمدم. من یک بیوه زن هستم و پسر بزرگی ندارم که کار کند. آن ها گذاشتند که من بروم. از من پرسیدند کجا می روی؟. پاسح دادم می خواهم بروم ترکیه.»

در سوریه و به ویژه در شهرهای در دست داعش، زندگی به سختی در جریان است. گریختگان از این وضعیت نیز هنوز روی آسایش را ندیده اند.

فرید، پسر بزرگ مریم تنها ۱۲ سال دارد و به جای درس و تفریح مجبور است کار کند. این کودک می گوید: «الان بزرگ ترین آرزویم این است که برای برادر و خواهرانم زندگی بسازم. این تنها چیزی است که آرزو می کنم.»

محمد عبدالکریم در کنار همسر و دوستانش هم از دیرالزور و با پشت سر گذاشتن رقه به آقچه قلعه آمده اند. همسر محمد باردار است و به همین دلیل آن ها تصمیم گرفتند که به سرعت سوریه را ترک کنند.

محمد می گوید: «انتخاب ما بین مرگ و ترک کردن آنجا بود. ما تصمیم گرفتیم به هر وسیله ای آنجا را ترک کنیم چون ما با مرگ حتمی رو به رو بودیم. ما به مرز رسیدیم و برای هفت روز پیاده روی کردیم. هر نفر باید ۶۰ هزار لیر سوری بپردازد تا عبور کند.»

بر اساس آمار منابع محلی حدود ۱۱۰ هزار تن از این گریختگان از جنگ داخلی در آن سوی مرز در انتظار ورود به خاک ترکیه هستند. آنانی که به ترکیه رسیده اند با حمایت بشردوستانه تعدادی از تشکل ها در ۹ اردوگاه اسکان داده شده اند.

بنیاد خیریه عبدالحکیم بایرام بشیر یکی از این تشکل ها است که هر روز غذای گرم و نان در میان پناهجویان توزیع می کند. عبدالحکیم بایرام بشیر در اینباره به یورونیوز چنین توضیح می دهد: «پس از بمباران حلب و اعزاز ما در شهر کیلیس این مرکز را راه اندازی کردیم. روزانه در آشپزخانه برای ۱۰ هزار تن غذا طبخ می شود. همین طور ما طرحی برای ساختن یک اردوگاه جدید در سوریه داریم. ما به کارمان اینجا ادامه می دهیم و می خواهیم هزار چادر اقامتی برپا کنیم.»

بورا بایراکتار، خبرنگار یورونیوز در ترکیه می گوید: «باوجود کنترل بیشتر مرز، ورود پناهجویان سوری همچنان ادامه دارد. نخستین چیز در ذهن این افراد فرار از جنگ و یافتن جایی امن است ولی تداوم جنگ در سوریه و شانس کمتر برای بازگشت به شمار کسانی که به رفتن به اروپا می اندیشند افزوده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستگیری بیش از ۳۰۰ نفر در ترکیه به ظن ارتباط با گروه داعش

قلیچداراوغلو در جستجوی آرای ملی‌گرایان؛ «پیروزی اردوغان یعنی ۱۰ میلیون پناهنده دیگر»

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا