کاهش ساعات حکومت نظامی در شهر جیزره ترکیه و بازگشت ساکنان

کاهش ساعات حکومت نظامی در شهر جیزره ترکیه و بازگشت ساکنان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ساکنان شهر کردنشین جیزره در جنوب شرق ترکیه که از روز چهارشنبه بازگشت به خانه هایشان را آغاز کرده اند، در مقابل خود شهری ویران شده یافتند. درگیری ها

آگهی

ساکنان شهر کردنشین جیزره در جنوب شرق ترکیه که از روز چهارشنبه بازگشت به خانه هایشان را آغاز کرده اند، در مقابل خود شهری ویران شده یافتند.

درگیری ها در این شهر در۱۴ دسامبر آغاز شد. دولت ترکیه از آن زمان و برای مدت دو ماه و نیم در جیزره حکومت نظامی برقرار کرد تا به سرکوب شبه نظامیان طرفدار حزب کارگران کردستان موسوم به پ کاکا بپردازد.

ارتش و نیروهای ویژه پلیس ترکیه تمام ورودی های این شهر را بستند و حمله بزرگی را علیه حامیان پ کا کا به اجرا گذاشتند. طرفداران این حزب که فعالیتش در ترکیه ممنوع است، با اعلام «خودمختاری» دولت ترکیه را به مبارزه طلبیده بودند.

جیزره با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در همسایگی شهر دیاربکر و در نزدیکی مرز سوریه و عراق قرار دارد.

در جریان دو ماه و نیم درگیری شدید و مرگبار در این شهر ۱۷۸ غیرنظامی کشته و دهها هزار نفر آواره شدند. دولت ترکیه نیز اعلام کرد تعداد ۶۶۶ شورشی که از آنها به عنوان «تروریست» یاد کرده و همچنین دهها تن از نیروهای دولتی ترکیه در این درگیری ها کشته شده اند.

روز سه شنبه سرانجام مقامات آنکارا ساعات برقراری حکومت نظامی در این شهر را کاهش دادند. به این ترتیب رفت و آمد در سطح شهر از ساعت ۵ صبح تا ۱۹ به وقت محلی آزاد و پس از آن در طول شب ممنوع شد.

درگیری میان دولت ترکیه وشبه نظامیان کرد از تابستان گذشته و پس از متوقف شدن گفتگوهای صلح میان دولت اسلامگرای ترکیه و پ کاکا از سر گرفته شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هواداران پ.کا.کا خواهان توقف حملات ارتش ترکیه به شهرهای کردنشین شدند

سازمان ملل: ترکیه در مورد تیراندازی به غیرنظامیان تحقیق کند

شهر کردنشین جزیره زیر آتش سنگین تانک های ارتش ترکیه