«مشارکت بالای» مردم در انتخابات مجلس ایران

«مشارکت بالای» مردم در انتخابات مجلس ایران
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ایران در روز جمعه به پایان رسید و بلافاصله شمارش آرا آغاز شد. اولین انتخابات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال

آگهی

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ایران در روز جمعه به پایان رسید و بلافاصله شمارش آرا آغاز شد. اولین انتخابات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ آزمونی برای دولت حسن روحانی و حامیان او محسوب می شد که با شعار میانه روی به میدان آمدند. در غیاب احزاب سیاسی منسجم، دو جناح عمده سیاسی در ایران با ارائه فهرستهای انتخاباتی، رقابتی را که با رد صلاحیتهای نامزدها به نظر می رسید سرد بشود، داغ کردند.

یکی از شهروندان تهرانی می گوید: «استفاده از حقوق شهروندی احساس خیلی خوبی است. برای این که آن چیزی که مردم فکر می کنند که باید اتفاق بیافتد به عنوان یک تغییر، از طریق یک روش مسالمت آمیز و از یک روش قانونمند اتفاق می افتد. مردم آمده اند که نشان بدهند که به دنبال یک تغییر هستند.»

خبرگزاریهای ایران از قول مقامهای برگزارکننده انتخابات، مشارکت رای دهندگان را بالا توصیف کرده اند.

شهروند دیگری می گوید: «با توجه به شرایط حساس منطقه ای و شاید به نحوی انتخابات پیش رو در آمریکا و بیم روی کارآمدن تندروهای جمهوریخواه، می طلبد که مجلسی با برنامه ریزی توام با عقلانیت بیشتر در ایران سرکار بیاید که بتواند بیش از پیش به تثبیت صلح در منطقه کمک کند و ایران را در این شرایط حساس به ساحل نجات برساند.»

جواد منتظری از یکی از حوزه های رای گیری در تهران می گوید: «درحالی که مهلت قانونی ۱۰ ساعته رای گیری به پایان رسیده، این مهلت از سوی ستاد انتخابات کشور برای چندمین بار تمدید شده است در عین حال مردم همچنان در آخرین لحظات ، در صف های طولانی برای ثبت رای خود ایستاده اند.»

در بعضی از حوزه های رای گیری، مهلت رای گیری تا نیمه شب تمدید شد. بر اساس گزارشهای غیررسمی بیش از نیمی از افراد واجد شرایط برای رای دادن در انتخابات شرکت کرده اند.

پیش بینی می شود که نتایج شمارش آرای انتخابات مجلس در شهرهای کوچک روز شنبه اعلام شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش ویژه یورونیوز از انتخابات ایران

آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری

ساختار قدرت سیاسی در ایران و انتخابات هفتم اسفند