رکود اقتصادی ایران و امید به دوران پسا برجام

رکود اقتصادی ایران و امید به دوران پسا برجام
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مناقشه جمهوری اسلامی ایران با قدرت های جهانی بر سر پرونده فعالیت های اتمی به تحریم های گسترده بویژه در بخش مالی و صنایع نفت و گاز انجامید که نتیجه

آگهی

مناقشه جمهوری اسلامی ایران با قدرت های جهانی بر سر پرونده فعالیت های اتمی به تحریم های گسترده بویژه در بخش مالی و صنایع نفت و گاز انجامید که نتیجه عمده اش بی ثابتی بازار، رکود و رشد منفی اقتصادی بود.

اکنون پس از توافق با گروه ۱+۵ و اجرایی شدن پیمان موسوم به «برجام» همه نگاه ها در ایران به تاثیر لغو تحریم های هسته ای بر شرایط اقتصادی است. این در حالی است که همچنان رکود بازار ایران را فراگرفته است.

شاهرخ صوفی پور یکی از فعالان اقتصادی در تهران است که علاوه بر دست داشتن در حوزه فن آوری اطلاعاتی، صاحب رستورانی زنجیره ای است.

او که در این سال ها با تحریم های اقتصادی دست به گریبان بوده به یورونیوز می گوید: «صد در صد در صنایع غذایی رکود بوده است. پیشرفت نداشته ایم ولی افت هم نداشته ایم ولی در صنعت آی تی، ما تقریبا یک چهارم کارکرد سال گذشته را امسال احساس کرده ایم. یکسری از هزینه های شرکت آی تی ما ثابت است ولی نتوانسته ایم حتی هزینه های خود را تامین کنیم و این یعنی شکست.»

برخی از فعالان اقتصادی در ایران توافق هسته ای را فرصت دانسته و عده ای دیگر نیز نگران چگونگی مدیریت آن هستند و برداشته شدن تحریم ها را تهدیدی برای تولید ملی می دانند. از نظر این افراد مدیریت دوران پسا برجام مانند دوران پیش از این توافق حائز اهمیت است. با این همه فارغ از موضوع تحریم های بین المللی، تولید داخلی ایران هرگز نتوانسته پیروز رقابت با کالاهای مشابه خارجی باشد.

آقای صوفی پور می گوید: «خیلی جالب است که پس از برجام، اکثر بیلبوردهای تهران را خودروسازان گرفته اند؛ خودروهای مختلف با برندهای مختلف و کمپانی های مختلف ورود کرده اند که من خیلی از آنها را نمی شناختم.»

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران در امور بین الملل گفته است که ایران آماده خرید حداقل ۱۰۰ جت مسافربری از بزرگ ترین شرکت های هواپیماسازی جهان است. همچنین در سفر حسن روحانی و هیات همراش به فرانسه قراردادهایی متعدد به امضا رسید که تنها قرارداد با ایرباس ارزشی بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار دارد.

آقای صوفی پور می گوید: «افتخار می کنم که از فردای برجام شرکت های اروپایی برای ورود به ایران صف کشیده اند» او اضافه می کند: «این نشانه ای است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد. کسی که فکر اقتصادی اش خوب کار کند باید برنامه ریزی کند. من آینده فوق العاده روشنی برای ایران می بینم.»

وی ادامه می دهد: «خبر دارم که در غرب تهران بزرگترین پاساژی که به لحاظ متراژ بزرگترین پاساژ خاورمیانه شناخته خواهد شد، در دست ساخت است. این نشان می دهد که حتما اوضاع اقتصادی تهران و ایران به سمتی می رود که مطمئنا سرمایه گذارانی که این برنامه ریزی را کرده اند، آن اوضاع را پیش بینی کرده اند.»

با این حال شرکت های اروپایی که در کمین سرمایه گذاری در ایران هستند هنوز اطمینان کافی را برای ورود به بازار ایران نیافته اند.

پس از شرکت فرانسوی پژو، قرار است دو شرکت ایران خودرو و مرسدس بنز نیز بار دیگر همکاری خود را از سرگیرند. این همکاری البته نیازمند فراهم شدن زیرساخت هاست و تاریخی برای تولید مشترک اعلام نشده است.

مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه را ۱۱ و هشت دهم درصد و نرخ بیکاری را ۱۰ و هفت دهم درصد اعلام کرده است.

در سالهای اخیر به شمار پرونده های فساد اقتصادی افزوده شده و سیاست خصوصی سازی با شعار اجرای اساس اصل ۴۴ قانون اساسی نیز برای سال ها پیگیری و در نهایت منجر به رشد بخش شبه دولتی شده است.

دخالت نهادهای نظامی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقتصاد نیز از دیگر موانع ایجاد فضای رقابتی در دوران پسا تحریم به شمار می آید.

جواد منتظری خبرنگار یورونیوز در تهران می گوید: «توافق هسته ای و اجرای برجام، رضایت مردم و تجار ایرانی را به همراه داشته است اما اکنون همه نگاه ها در انتظار تحولات داخلی و اجرای برجام۲ است که آقای روحانی آن را برای بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی در ایران وعده داده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طیف های حاضر در انتخابات ایران بر تبلیغات خود افزوده اند

تبلیغات گسترده دو جناح بر سر انتخابات مجلس و خبرگان

ساختار قدرت سیاسی در ایران و انتخابات هفتم اسفند