انسان دومین کشندۀ قهار انسان پس از پشه

انسان دومین کشندۀ قهار انسان پس از پشه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پشه ها هر سال در سراسر جهان جان بیش از ۵۰۰ هزار نفر را می ستانند. پشه ها پس از خود آدمی دومین جانداران قاتل انسان ها هستند. نوع انسان تنها در سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۵۵۸ هزار و ۱۳۳ نفر از همنوعان خود را بدست خود در درگیری ها و جنگ ها کشت. در حالی که پشه ها با نیش زدن انسانها باعث بیماری هایی مانند مالاریا، تب زرد و تب دنگی و مرگ و میر آنها می شوند.

بعد از پشه ها – بدون احتساب انسان که همنوع خود را می کشد- دومین کشنده های قهار آدمی انواع کرم ها هستند. تنها در فاصله بین ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی آنفولانزای خوکی جان بیش از ۲۸۵ هزار و ۵۰۰ نفر را گرفت. انواع کرم ها با انتقال بیماری هایی همچون کسیتیکروکوسیس، اکینوکوکوس و یا با عفونت زایی سالانه جان ۱۹۰،۰۰۰ انسان را می ستانند.

برخلاف آنچه به ذهن آدمی متبادر می شود و در مقایسه با پشه ها و انسان و کرمها، جانورانی همچون کوسه یا شیر در کشندگی در پایین جدول قرار می گیرند و در کشندگی به گرد پشه و انسان هم نمی رسند. در سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) کوسه ها فقط جان ۶ انسان را ستاندند، خرس ها ۵ و مورچه ها هم جان ۳۰ انسان را گرفتند. گزیدگی توسط جانداران و در نتیجه آن انتقال بیماری از دلایل اصلی مرگ و میر بیشتر بشر توسط جانوران است. هر سال حدود ۱۰۷ هزار نفر بر اثر گزیدگی کشته می شوند. مسبب حدود ۹۴ درصد این نوع مرگ و میر، نیش مارهاست.

از سوی دیگر، بیماری هایی که توسط جانوران انتقال می یابد سالانه جان حدود یک میلیون نفر را می ستانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا پشه‌ها درست زیر گوش‌مان وزوز می‌کنند؟

روزی چند عدد تخم‌‌مرغ می‌توان خورد؟ متخصصان تغذیه پاسخ می‌دهند

چگونه انگیزه بیشتری برای دویدن داشته باشیم؟