فعالان مدنی به حکومت وحدت ملی افغانستان شرم نامه اهدا کردند

فعالان مدنی به حکومت وحدت ملی افغانستان شرم نامه اهدا کردند
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جمعی از فعالان مدنی با اهدای شرم نامه به رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان، از عملکرد حکومت در تداوم بی‌برقی‌های کابل اعتراض کردند. آن‌ها روز پنج شنبه، با شرکت در یک نشست خبری در پارک شهر نو کابل اعلام کردند: «ستون پنجم در حکومت افغانستان، ‌‌‌همان گروهی هستند که منطقه دندغوری شهاب الدین ولایت بغلان را به طالبان تحویل داده‌اند و عامل قطعی برق پایتخت در چند هفته اخیر به شمار می‌روند.»

اصطلاح ستون پنجم در یکسال اخیر از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی، فعالان مدنی و رسانه‌ها مطرح شده است و امنیت ملی افغانستان هم حضور ستون پنجم را در حکومت تایید کرده است. ستون پنجم به حضور افرادی در درون حکومت افغانستان اطلاق می‌شود که علیه حکومت فعالیت می‌کنند.

نجیب الله نور، یکی از فعالان مدنی در گفتگو با یورونیوز تاکید می‌کند: «حضور ستون پنجم در حکومت افغانستان و مافیای تیل/نفت به تداوم جنگ در شمال افغانستان و ادامه بی‌برقی‌ها در کابل دامن زده است.»


نجیب الله نور

چهار هفته قبل، طالبان پایه‌های برق وارداتی از ازبکستان را در منطقه تحت کنترل خود در دندغوری شهاب الدین ولایت بغلان قطع کردند. این پایه‌های برق، بخش اعظم برق در کابل، پایتخت افغانستان را تامین می‌کرد. حکومت افغانستان اعلام کرده بود که با راه اندازی عملیات نظامی امنیت منطقه شهاب الدین بغلان را تامین می‌کند تا مهندسان برق بتوانند پایه‌های تخریب شده برق را ترمیم کنند اما این وعده عملی نشد.

آخرین اخطار به حکومت وحدت ملی

آقای نور، قطع کردن برق در پایتخت را به گروگان گرفته شدن رفاه سی میلیون شهروند افغانستان می‌داند و می‌گوید: «بار‌ها از طریق فعالان مدنی و سیاسی از حکومت وحدت ملی برای بی‌برقی‌های کابل پاسخ خواستیم و هفته پیش، به حکومت وحدت ملی، سه روز وقت دادیم تا به قطعی برق در پایتخت تاریک جهان پایان دهد اما حکومت، اقدامی برای حل مشکل برق انجام نداده است.»
به گفته وی، «حتی رهبران حکومت وحدت ملی، به ما (فعالان مدنی) اجازه ندادند که به دروازه خانه‌هایشان برویم و پایان بی‌برقی‌های کابل را مطالبه کنیم و اکنون برای بار آخر به حکومت اخطار می‌دهیم که برای حل مشکل برق در کابل اقدام عملی انجام دهد.»

شرکت برق افغانستان (بریشنا) روز سه شنبه، ۱۸ فوریه، اعلام کرده بود که محل پایه‌های برق تخریب شده از وجود طالبان پاکسازی شده است و مهندسان در حال ترمیم پایه‌های برق هستند و به زودی برق کابل وصل خواهد شد اما پس از آغاز به کار مهندسان، بریشنا اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغانستان قادر به تامین امنیت کامل مهندسان برق نیستند.

وعده مبهم بریشنا

فیاض عظیمی یکی از فعالان مدنی نیز به یورونیوز می‌گوید: «از وعده بریشنا برای وصل برق کابل دو روز گذشته و این وعده مبهم است. اگر بی‌برقی‌های کابل ادامه یابد و حکومت توجهی نکند، نهادهای مدنی فعال در شهر کابل، حرکت‌های بزرگ مردمی را سازماندهی می‌کنیم تا به حکومت برای وصل شدن برق فشار آوریم.»

در پایان نشست، فعالان مدنی با صدور قطعنامه‌ای از حکومت وحدت ملی خواستند که عاملان واگذاری مناطق به طالبان را به دادگاه بکشاند و با حل اختلافات درونی حکومت، به سرپرستی (مسئولان موقت) بر نهادهای امنیتی حکومتی خاتمه دهد و مسئولان مشخصی را برای این نهاد‌ها در نظر بگیرد.

آن‌ها در این قطعنامه تاکید کردند: حکومت وحدت ملی برای محافظت از زیربناهای بنیادی، راهکارهای جدید بسنجد و زمینه باج گیری تروریستان و طالبان را از بین ببرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال اژدها، سالی خوش‌یمن در تقویم قمری چینی که خرد و کامیابی می‌آورد

چگونه می‌توان مچ دروغگوها را گرفت؟

نتایج تحقیق تازه؛ چرا انسان‌ها نمی‌توانند در یک زمان واحد عاشق دو نفر بشوند؟