اعتراض فعالان مدنی افغانستان به عدم پیگیری پرونده قتل فرخنده

اعتراض فعالان مدنی افغانستان به عدم پیگیری پرونده قتل فرخنده
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

زنان فعال مدنی در افغانستان می گویند: بعد از گذشت ده ماه از قتل فرخنده، چهار تن از قاتلان وی دستگیر نشده اند و پرونده قتل وی، در سیستم عدلی و قضایی افغانستان سرگردان مانده و حکومت برای تامین عدالت در این خصوص کار موثری انجام نداده است.

زنان فعال مدنی روز یکشنبه در نشستی تحت عنوان “عدالت برای فرخنده” که به مناسبت قیام جهانی یک بیلیون اعتراض بر ضد خشونت علیه زنان برگزار شد، از حکومت خواستند که برای تامین عدالت در رسیدگی به قتل فرخنده، سیستم قضایی و عدلی افغانستان را متحول کند. آنها با اشاره به نمونه های دیگری مانند سنگسار رخشانه و سربریدن شکریه نه ساله در زابل تاکید می کنند: «اگر سیستم عدلی و قضایی افغانستان با برخورد با موارد خشونت علیه زنان، عدالت را تامین نکند. پس ازاین، فرخنده های زیادی با اشکال مختلف خشونت و تبعیض مواجه خواهند شد.»

پیش از این هم، فعالان مدنی در یک راهپیمایی، به عدم رسیدگی به پرونده قتل فرخنده اعتراض کردند و دادگاه های رسیدگی به پرونده قتل وی را به نقض قانون متهم کردند. فرخنده دختر جوانی بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی در کابل زیر لت و کوب/ مشت و لگد، و سنگ به قتل رسید و جسدش سوزانده شد. قتل فرخنده، اعتراضات گسترده مردمی را در افغانستان و کشورهای دیگر جهان برانگیخت.

فساد در سیستم عدلی و قضایی
سلطانه خاکزاد، یکی از وکلای پرونده قتل فرخنده به یورونیوز می گوید: «پرونده رسیدگی به قتل فرخنده در دادگاه استیناف به کندی پیش می رود. چندین ماه است که به پرونده قتل فرخنده رسیدگی نمی شود. با گذشت ده ماه، هنوز قاتلان اصلی در پرونده قتل فرخنده دستگیر نشده اند. متهمان ملکی/غیرنظامی، رها شده اند و تنها بیست و نه متهم در محاکم قضایی بازداشت شده اند. مجازات چند تن از محکومین به اعدام به بیست سال حبس تخفیف یافته است.»

به گفته وی، در سیستم عدلی و قضایی افغانستان فساد حاکم است و به پرونده های خشونت علیه زنان رسیدگی لازم نمی شود. از عملکرد نهادهای عدلی و قضایی هم، این طور به نظر می رسد که دست هایی وجود دارد که مانع رسیدگی به پرونده قتل فرخنده می شود اما این دست ها بطور آشکار، مشخص نیست.

وزیر امور زنان در این نشست با بیان اینکه تاکنون علت قتل فرخنده مشخص نشده است، خاطرنشان می کند: «روند پیگیری قضایی پرونده قتل فرخنده قناعت بخش نبوده است و رئیس جمهور اشرف غنی، تعهدات خود در قبال زنان را هر چه زودتر عملی سازد.»

قیام یک بیلیون بر ضد خشونت علیه زنان، یک حرکت جهانی است که از تمام گروه های اجتماعی و احزاب سیاسی می خواهد کع بر ضد هرگونه خشونت علیه زنان مبارزه کنند. فعالان مدنی افغانستان از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون، هر ساله در روز جهانی محو خشونت علیه زنان، قیام یک بیلیونی بر ضد خشونت علیه زنان را گرامی می دارند و موضوع امسال را به “عدالت برای فرخنده” اختصاص داده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند

طالبان با «ابراز ناراحتی» از قطعنامه شورای امنیت معرفی نماینده ویژه را «غیرضروری» دانست