از اظهارات کم‌سابقه سخنگوی شورای نگهبان تا رد صلاحیت حسن خمینی

از اظهارات کم‌سابقه سخنگوی شورای نگهبان تا رد صلاحیت حسن خمینی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

۱۶ روز به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باقی مانده است و امروز ۲۱ بهمن ماه شورای نگهبان، اسامی کامل نامزدهای تایید صلاحیت شده خبرگان در سراسر کشور را اعلام کرد. بر این اساس پرونده بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات خبرگان بسته شد و شورای نگهبان تا روز ۲۷ بهمن فرصت دارد در خصوص داوطلبان انتخابات مجلس نیز اظهارنظر نهایی کند.

در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان ۸۰۱ داوطلب نام‌نویسی کردند که از این میان تنها ۱۶۶ نفر برای ۸۸ کرسی این مجلس تایید شدند. شورای نگهبان امروز اعلام کرد که شمار دیگری از این ۱۶۶ تن را نیز در بررسی دوباره رد صلاحیت کرده و شماری از رد صلاحیت‌شدگان را هم تایید کرده است. این شورا همچنین اعتراض حسن خمینی به رد صلاحیت خود برای انتخابات مجلس خبرگان را وارد ندانست و او را بار دیگر رد صلاحیت کرد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از کانال تلگرامی حسن خمینی در این رابطه نوشت: «یکی از نزدیکان بیت امام هم رسما عدم احراز صلاحیت سید حسن خمینی از سوی شورای محترم نگهبان جهت شرکت در پنجمین انتخابات خبرگان رهبری را اعلام و دلایل عدم احراز صلاحیت اعلامی از سوی آن نهاد را استناد به بند ب ماده ۳ قانون اعلام کرد؛ اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد احراز نگردید.»

حسن خمینی دو هفته پیش در بررسی اولیه شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود. او در واکنش به رد صلاحیتش گفته بود از این‌ موضوع متعجب است. اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از کاندیداهای انتخابات خبرگان هفته گذشته در واکنشی شدیداللحن به رد صلاحیت حسن خمینی اعتراض کرد و خواهان تایید صلاحیت او شده بود.

ابراهیمیان: هیچ اطلاعی از کم و کیف بررسی صلاحیت‎های نامزدهای خبرگان ندارم

در همین حال نجات‌الله ابراهیمیان٬ سخنگوی شورای نگهبان و از اعضای حقوقدان این شورا در اظهاراتی کم‌سابقه گفت که هیچ اطلاعی از کم و کیف بررسی صلاحیت‎های نامزدهای رقابت‌های مجلس خبرگان ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: یک تلقی علمی از اصل ۹۹ قانون اساسی، در انتخابات خبرگان نیز باید نظارت استصوابی لحاظ شود٬ اما هنوز در عمل زمینه این نظارت استصوابی توسط آقای جنتی، دبیر شورا فراهم نشده است. ابراهیمیان گفت که وی به همین علت تاکنون درباره انتخابات مجلس خبرگان اظهار نظر نکرده است٬ چرا که «من به عنوان عضو شورای نگهبان هیچ اطلاعی از کم و کیف مساله بررسی صلاحیت های خبرگان رهبری ندارم.»

این عضو شورای نگهبان از اینکه احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان هنوز درباره چگونگی استماع نظرات و اخذ دفاعیات رد صلاحیت‌شدگان جلسه‌ای تشکیل نداده٬ انتقاد کرده و گفته است: حتی گذشت یک روز هم می تواند فرصت دفاع داوطلبان را از آنها سلب کند. وی گفته است که اجرای نظارت استصوابی در انتخابات خبرگان باید به شیوه‌ای باشد که اقناع عمومی را نیز به همراه داشته باشد.

اظهارات نجات‌الله ابراهیمیان٬ سخنگوی شورای نگهبان در حالی مطرح می‌شود که وی به دلایل نامعلومی ۲۶ دی‌ ماه از سمت خود استعفا کرد. استعفایی که در همان زمان گفته شد احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان با آن مخالفت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنوشت سید حسن خمینی در هاله ای از ابهام

حسن خمینی: سخن و راه درست قطعا هزینه دارد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود