استفاده از آهنگ «تولدت مبارک» رایگان می شود؟

استفاده از آهنگ «تولدت مبارک» رایگان می شود؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موضوع کپی رایت آهنگ «تولدت مبارک» محبوبترین آهنگ در میان مردم جهان، برای دهها موضوع دعوا و اختلاف نظر بوده است. با این حال اگر توافق با شرکت

آگهی

موضوع کپی رایت آهنگ «تولدت مبارک» محبوبترین آهنگ در میان مردم جهان، برای دهها موضوع دعوا و اختلاف نظر بوده است. با این حال اگر توافق با شرکت وارنر/چپل، ناشر موسیقی که پذیرفته ۱۴ میلیون دلار برای پایان دادن به این دعوا بپردازد، توسط دادگاه مورد تایید قرار گیرد، آهنگ «تولدت مبارک» برای استفاده همگانی رایگان خواهد شد.

این موضوع در دادگاه فدرال لس آنجلس آمریکا مطرح شده و زمان برگزاری دادگاه برای چهارم مارس برنامه ریزی شده است. سپتامبر گذشته دادگاه شرکت وارنر/چپل را متهم کرد که کپی رایت شعر این قطعه موسیقی را نپرداخته است.

یکی از شاکیان این پرونده جنیفر نلسون است که می گوید برای ساخت یک مستند درباره تاریخ موسیقی به او گفته شد که باید ۱۵۰۰ دلار برای استفاده از این آهنگ در فیلمش بپردازد.

http://www.theguardian.com/business/2016/feb/09/happy-birthday-song-lawsuit-warner-chappell-settlement

یکی از سخنگویان شرکت وارنر/چپل درباره این موضوع گفت: «ما خوشحالیم که بتوانیم این موضوع را حل و فصل کنیم.»

قرار است پول دریافتی ناشی از توافق در میان کسانی که برای استفاده از این آهنگ از سال ۱۹۴۹ پول پرداخته اند، توزیع شود.

موضوع دادگاه آهنگ «تولدت مبارک» توجه جهانی را برانگیخته است چرا که بسیاری از مردمی که از این آهنگ استفاده کرده اند از تحت کپی رایت بودن آن آگاه نیستند.

کسانی که در خانه های خود جمع می شوند و آهنگ «تولدت مبارک» را می خوانند هرگز با خطر شکایت روبرو نیستند اما وقتی قرار باشد از این آهنگ برای اهداف تجاری استفاده شود، مثلا در یک فیلم، شرکت وارنر تقاضای پرداخت حق کپی رایتی حدود ۲ میلیون دلار برای استفاده سالانه از این آهنگ را دارد.

این آهنگ تاریخ پیچیده ای دارد که به سال ۱۸۹۳ و انتشار آهنگ «صبح بخیر به همگی» آهنگی برای کودکان باز می کردد که آهنگ «تولدت مبارک» بر اساس ملودی آن ساخته شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا برای اطلاعاتی درباره یک هکر ایرانی ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد

تیلور سوئیفت رکورد الویس پریسلی در فهرست پرفروش‌ها را شکست

مردم بومی برزیل در اعتراض به قانونی علیه سرزمین‌های اجدادی‌شان راهپیمایی کردند