روحانی: نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن کسی بیاید

روحانی: نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن کسی بیاید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران سه‌شنبه شب در یک گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت که نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن کسی بیاید.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به صورت همزمان هفتم اسفند ماه سال جاری برگزاری می‌شود. حدود ۱۲ هزار نفر برای انتخابات مجلس شورا و ۸۰۱ نفر نیز برای مجلس خبرگان ثبت نام کرده بودند که شورای نگهبان تعداد بسیاری را رد صلاحیت کرد.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود گفت: به عنوان مجری قانون اساسی،‌ امیدوارم همه نهادها توجه ویژه داشته باشند که انتخابات حداکثر مشارکتی و رقابتی داشته باشیم.

وی با توصیه مردم برای شرکت گسترده در این انتخابات گفت: «هیچ‌کس به هر دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند. همچنین مردم وقتی می‌خواهند نماینده انتخاب کنند، به همه مشکلات توجه کنند. افرادی را انتخاب کنند که تجربه و تخصص بیشتری داشته باشند. مردم هر که را از هر حزب و جناحی انتخاب کنند، برای ما محترم است.»

رئیس دولت یازدهم همچنین از همه کسانی که ثبت‌نام کردند و نیز از ردصلاحیت‌ شده‌ها و کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشد و از مسیر قانونی این مساله را پیگری کردند، تشکر کرد.

رد صلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در هفته های گذشته با انتقاد حسن روحانی و همینطور بسیاری از چهره های سیاسی مواجه شد. اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان نیز روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه، رد صلاحیت گسترده کاندیداهای دو انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان توسط شورای نگهبان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت اگر ما بخواهیم شرایطی را تحمیل کنیم وضعیت به گونه‌ای دیگر پیش خواهد رفت.

شرایط پس از تحریم‌ها عوض شده است

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره با شرایط پسا برجام گفت که در زمان تحریم انتخاب ما محدود بود. ما تنها با دو سه کشور می‌توانستیم تجارت کنیم، اما این شرایط پس از تحریم ها عوض شده و در دوره بعد از تحریم از مزیت همه کشورها باید استفاده کنیم.

وی افزود که دولت او صرفا به دنبال تقویت رابطه با غرب نیست و به روابط با کشورهایی همچون روسیه، چین و ژاپن هم اهمیت می دهد. او گفت که دولت او به دنبال توسعه روابط با کشورهای آفریقایی هم هست و از سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی هم به شرط علاقه آنها، استقبال می کند.

رئیس جمهور ایران در پاسخ به انتقادها به دولت درباره هزینه های خرید هواپیما گفت قرارداد خرید ۱۴۰ هواپیما از فرانسه طی ۸ سال اجرایی می‌شود و پول ها آن از محل دارایی های آزاد شده ایران پرداخت نمی شود بلکه از راه فروش خدمات همین هواپیماها و طی چند سال خواهد بود.

آقای روحانی گفت در خرید این هواپیماها، مساله سلامت و جان مردم ما بسیار مهم است. مردم ما به هواپیماها نیاز دارند. رئیس جمهوری ایران همچنین بر اهمیت شبکه حمل و نقل ریلی و سرمایه گذاری بیشتر در این بخش تاکید کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند