NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

رُم سفیر به دمشق می‌فرستد؛ وزیر خارجه ایتالیا: هدف جلب توجهات به سوریه است

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا
آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد که رُم تصمیم دارد برای جلب توجهات به سوریه، سفیر به این کشور اعزام کند.

آگهی

این اقدام، ایتالیا را به نخستین کشور گروه ۷ تبدیل می‌کند که پس از شروع جنگ داخلی در سوریه، مأموریت دیپلماتیک خود را در این کشور از سر می‌گیرد.

ایتالیا سال ۲۰۱۲ تمامی کارکنان سفارت خود در دمشق را فراخواند و فعالیت‌های دیپلماتیک در سوریه را به‌دلیل آنچه «خشونت غیرقابل قبول» دولت بشار اسد علیه شهروندان این کشور خوانده شد، معلق کرد.

بشار اسد با حمایت ایران و روسیه موفق شد پس از سرکوب گروه‌های شورشی که ۱۳ سال پیش علیه او قیام کردند، کنترل بیشتر مناطق سوریه را در دست بگیرد.

این مناقشه که پای گروه‌های اسلام‌گرای افراطی همچون داعش را نیز به سوریه باز کرد و تبدیل به یک جنگ داخلی تمام عیار در این کشور شد در نهایت صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره به جا گذاشت.

بخش عمده‌ای از آوارگان سوری پس از شدت گرفتن جنگ در کشورشان راه کشورهای اروپایی را از زمین و دریا در پیش گرفتند.

استفانو راوانیان، فرستاده ویژه وزارت خارجه ایتالیا در امور سوریه از سوی رُم به عنوان سفیر این کشور در ایتالیا منصوب شده است.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا در گفتگو با رویترز تصریح کرد که آقای راوانیان او قرار است به زودی فعالیت خود را به عنوان سفیر در سوریه آغاز کند.

ایتالیا و هفت کشور دیگر اتحادیه اروپا هفته گذشته در نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این نهاد اروپایی، خواستار آن شدند که اتحادیه اروپا نقش فعال‌تری در سوریه ایفا کند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن بدست رویترز رسیده، آمده است: شمار زیادی از شهروندان سوری همچنان در حال ترک کشورشان هستند و این امر فشار مضاعفی بر کشورهای همسایه وارد می‌کند. این در حالیست که تنش در منطقه بالا است و چنین شرایطی خطر به راه افتادن موج‌ تازه آوارگان و افزایش متقاضیان پناهندگی در دیگر کشورها را بالا می‌برد.

علاوه بر ایتالیا، هفت کشور اتریش، قبرس، جمهوری چک، یونان، کرواسی، اسلوونی و اسلواکی که همگی عضو اتحادیه اروپا هستند نیز این نامه را امضا کرده‌اند.

امضا کنندگان این نامه از «وضعیت وخیم انسانی» در سوریه که به اعتقاد آنها در پی «ویرانی کامل» اقتصاد این کشور تشدید شده، ابراز تاسف کرده‌اند.

آنتونیو تاجانی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: «بورل سرویس اقدام خارجی اروپا را موظف کرد تا بررسی کند که چه کاری می‌توان انجام داد.»

وی افزود که تعیین سفیر جدید «در راستای نامه‌ای است که به بورل ارسال کردیم ... تا بدین ترتیب توجه‌ها را به سوریه جلب کنیم.»

در حال حاضر شش سفارت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دمشق فعال هستند که شامل رومانی، بلغارستان، یونان، قبرس، جمهوری چک و مجارستان می‌شود.

این در حالیست که هیچ‌یک از شرکای ایتالیا در گروه هفت شامل ایالات متحده، ژاپن، بریتانیا، کانادا، فرانسه و آلمان سفیران خود را به سوریه بازنگردانده‌اند.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری انتخابات غیررقابتی سوریه همزمان با اعتراض‌های مردمی: «رای فاسد به فاسدها»

پیچیدگی‌های داخلی و منطقه‌ای عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه

دادگاه پاریس حکم جلب بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را تایید کرد