اولین مورد ابتلا به ویروس زیکا در دانمارک

اولین مورد ابتلا به ویروس زیکا در دانمارک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اولین مورد ابتلا به ویروس زیکا در دانمارک شناسایی شد. به گزارش خبرگزاری رسمی این کشور، مقامات بهداشت و سلامت شهر آرهوس اعلام کرده اند یک مرد جوان، که

آگهی

اولین مورد ابتلا به ویروس زیکا در دانمارک شناسایی شد. به گزارش خبرگزاری رسمی این کشور، مقامات بهداشت و سلامت شهر آرهوس اعلام کرده اند یک مرد جوان، که به تازگی از سفری به آمریکای لاتین برگشته، حامل این ویروس تشخیص داده شده و در حال معالجه است.

ویروس زیکا، که از پشه به انسان منتقل می شود، در بعضی موارد به تب، سردرد، و دردهای عضلانی منجر شده اما در اکثر موارد عارضه ای ندارد و در نتیجه تشخیص ابتلای به آن بسیار دشوار است. خطر اصلی این ویروس متوجه زنان بارداری است که ابتلای آنها احتمالاً می تواند موجب میکروسفالی (کوچک سری یا رشد کمتر از حد معمول مغز و جمجمه) نوزادانشان شود.

با این حال، مقامات «سازمان جهانی بهداشت» تأکید کرده اند که ارتباط میان ابتلا به این ویروس و بروز میکروسفالی در نوزادان اثبات نشده است. کریستین لیندمایر، سخنگوی این سازمان می گوید: «ارتباط بین میکروسفالی و زیکا هنوز یک ارتباط احتمالی است، و فقط هشت مورد آزمایش پزشکی در این باره انجام شده است. البته شیوع زیکا، به ویژه در شمال شرق برزیل و افزایش موارد ابتلا به این ویروس مایه نگرانی شدید ماست و کار اصلی ما اثبات عوارض احتمالی ابتلا به این ویروس است.»

پیشتر مارگارت چان، دبیر کل «سازمان جهانی بهداشت» نیز گفته بود: «اگرچه ارتباط علت و معلولی بین آلوده شدن به این ویروس در دوران بارداری و میکروسفالی نوزادان تا کنون اثبات نشده، شواهد پراکنده در این باره هشداردهنده و به شدت نگران کننده اند.»

بنا به پیش بینی «سازمان جهانی بهداشت»، ویروس زیکا در سراسر قاره آمریکا، به جز کشورهای کانادا و شیلی، شیوع خواهد یافت. در همین راستا، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از مقامات بهداشت و سلامت این کشور خواسته است تا اقدامات عاجلی برای کشف راههای تشخیص و معالجه این بیماری به عمل آورند. در حال حاضر، واکسن یا داروی خاصی برای درمان عوارض ابتلا به ویروس زیکا وجود ندارد.

این در حالی است که، مقامات بهداشت و سلامت در کشورهای اروپایی، با وجود تشخیص مواردی از ابتلا به این ویروس در کشورهای بریتانیا و ایتالیا، نگرانی چندانی در این باره ندارند. مقامات پزشکی دانمارک نیز از بهبودیابی کامل فرد مبتلا در روزهای آینده خبر داده و گفته اند که فعلاً دلیلی برای احتمال شیوع این ویروس در کشورشان وجود ندارد.

همزمان، مسئولان بهداشت و سلامت در کشورهای آمریکای لاتین، به ویژه برزیل، اقدامات گسترده ای را برای مقابله با شیوع زیکا آغاز کرده اند. همچنین، از زوجها خواسته شده است که برنامه های خود برای بچه دار شدن را دست کم به مدت چند ماه به تعویق بیاندازند. پژوهشهای پزشکی در برزیل نشان می دهد که آلودگی زنان باردار به این ویروس احتمالاً موجب اختلال در روند تکامل جنین می شود.

ویروس زیکا در سال ١٩٤٧ در قاره آفریقا شناسایی شد، اما تا سال گذشته نشانه ای از وجود آن در قاره آمریکا دیده نشده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وحشت از گسترش ویروس زیکا در آمریکای لاتین

ویروس زیکا چیست؟

احتمال شیوع ویروس خطرناک زیکا در سراسر قاره آمریکا