اولین محمولۀ مواد غذایی و دارویی وارد مضایا شد

اولین محمولۀ مواد غذایی و دارویی وارد مضایا شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نخستین کاروان کمک به ساکنان شهر تحت محاصرۀ «مضایا» در سوریه روز دوشنبه وارد این شهر شد. این کاروان حامل مواد غذایی و دارویی است که توسط سازمان هایی

آگهی

نخستین کاروان کمک به ساکنان شهر تحت محاصرۀ «مضایا» در سوریه روز دوشنبه وارد این شهر شد. این کاروان حامل مواد غذایی و دارویی است که توسط سازمان هایی نظیر صلیب سرخ جهانی، سازمان ملل و صلیب سرخ سوریه تامین شده است و پس از توافق با دولت سوریه وارد این شهر با ۴۰۰۰۰ سکنه می شود.

به گفتۀ دیده بان حقوق بشر سوریه، علاوه بر شهر مضایا کمک رسانی به دو روستای «فوعه» و «کفریا» نیز همزمان آغاز شده است.

یکی از ساکنان مضایا می گوید: «اعضای گروه احرار الشام و جبهۀ نصرت مواد غذایی داشتند اما از آن به ساکنان شهر نمی دادند. ما مجبور بودیم علف و برگ بخوریم.»

آخرین کاروان مواد غذایی ارسال شده از سوی سازمان ملل در ماه اکتبر توانسته بود وارد این شهر شود و گفته می شود از آن تاریخ دولت سوریه و گروههای مسلح مخالف دولت که در این شهر سنگر گرفته اند اجازۀ ورود هیچ کاروانی از سازمان های بین المللی را به این منطقه نداده بودند.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل می گوید: «دهها هزار نفر از مردم در آنجا عمدا محاصره شده اند تا از گرسنگی بمیرند. این تصاویر جنگ جهانی دوم را به یاد می آورد، تصاویری که وجدان [هر انسانی] را شوکه می کند.»

علاوه بر ساکنان اصلی شهر مضایا، هزاران نفر از مناطق اطراف نیز به این شهر پناه آورده اند که خود بر کمبود مواد غذایی افزوده و سودجویی تعدادی از افراد نیز موجب افزایش سرسام آور بهای مواد غذایی کمیاب در این منطقه شده است. به گفتۀ فعالان مدنی سوری یک کیلو برنج آنهم اگر یافت شود بیش از ۱۵۰ دلار به فروش می رسد.

به گفتۀ بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل، گروههای تروریست همواره مواد ارسالی را مصادره می کنند تا مردم را بیشتر آزار بدهند. وی که در سازمان ملل سخن می گفت با اشاره به این موضوع افزود: «دولت سوریه هیچ گاه مانع کاروان کمک های انساندوستانه در کشور نشده است. ما خودمان هم کاروان های زیادی را فرستاده ایم و از سازمان ملل هم می خواهیم بیشتر بفرستد اما هر چه کمک بیشتری به این منطقه فرستاده می شود، تروریست ها آنها را دریافت می کنند. فکر می کنید آنها فرشته اند؟ نه آنها تروریست هستند و قطعا این کمک های انساندوستانه را مصادره و علیه مردم سوریه از آن استفاده می کنند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز می گوید از ابتدای ماه دسامبر تاکنون ۲۸ نفر در این منطقه جان خود را بر اثر گرسنگی از دست داده اند که بیشتر آنها کودکان و سالخوردگان بوده اند.

سازمان ملل اعلام کرده است این کمک ها ادامه خواهد یافت و از دولت سوریه و گروههای مسلح منطقه نیز خواسته است مانع این کمک رسانی نشوند با اینحال اعزام این کاروان ها به دلیل ناامن بودن منطقه و حضور گروههایی نظیر القاعده و داعش در این کشور به کندی صورت می گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوریه؛ تحقیق سازمان ملل درباره گرسنگی دادن مردم مضایا بعنوان جنایت جنگی

کمک غذایی و درمان برای قحطی زدگان مضایا

بازداشت زوج عراقی در آلمان به ظن عضویت در داعش و نسل‌کشی ایزدی‌ها