انفجار در استانبول؛ اقدام بعدی ترکیه چه می تواند باشد؟

انفجار در استانبول؛ اقدام بعدی ترکیه چه می تواند باشد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گفتگو با بورا بایراکتار، خبرنگار یورونیوز در استانبول

آگهی

با بورا بایراکتار، خبرنگار یورونیوز در استانبول گفتگویی در مورد انفجار امروز در این شهر ترکیه انجام دادیم.

یورونیوز: در حالی که ترکیه هنوز در شوک ناشی از حملات آنکارا به سر می برد یک حمله انتحاری دیگر امروز ساعت ۱۰ صبح در میدان توریستی سلطان احمد استانبول صورت گرفت. به استانبول می رویم و با همکارمان بورا بایراکتار گفتگو می کنیم. بورا آخرین اطلاعات چیست؟

بورا بایراکتار: «بلافاصله پس از این حمله پلیس عبور و مرور در محل حادثه را ممنوع کرد. کارآگاهان جنایی باید به زودی کار خودشان را که ساعتها به طول انجامیده به پایان ببرند. صبح امروز یک بمبگذار انتحاری خود را منفجر کرده است. شاهدان عینی می گویند که پس از انفجار بوی شدید باروت به مشام می رسیده است و دود غلیظی در فضا پخش شده بود. آنها همچنین می گویند که بر اثر شدت این انفجار، زمین به لرزه افتاده بود. صدای انفجار نه تنها در این منطقه بلکه در مناطق اطراف نیز شنیده شد. تاکنون می دانیم که ۱۰ نفر در این حادثه کشته شده اند. قربانیان اهل کشورهای آلمان، نروژ و پرو هستند. این اطلاعات هنوز رسما تائید نشده است اما بنا بر گزارش شاهدان عینی فرد انتحارکننده خود را در نزدیکی گروهی از گردشگران منفجر کرده است.»

یورونیوز: مقامات خارجی به شهروندانشان در ترکیه هشدار می دهند که از اماکن عمومی و شلوغ دوری کنند. تا جایی که شما می توانید مشاهده کنید جو حاکم میان اتباع خارجی چگونه است؟

بورا بایراکتار: «بلافاصله پس از این حمله من به میدان سلطان احمد رفتم. گردشگران زیادی به این سو و آن سو می رفتند. اگر در مورد این حمله فکر نکنید گویی هرگز اتفاق نیفتاده است. گردشگران زیادی اکنون در اطراف محل حادثه حضور دارند هر چند این را هم باید گفت که این حمله به تازگی رخ داده است. شاید در روزهای آینده و با وجود این هشدارها تعداد گردشگرانی که از ترکیه دیدن می کنند، کاهش یابد. اما باید بر این امر هم تاکید کنیم که تهدید تروریستی در سطح جهانی افزایش یافته است و در نتیجه هر جایی که بروید این تهدید وجود خواهد داشت.»

یورونیوز: سوال آخر اینکه حضور نیروهای امنیتی در آنکارا، پایتخت نیز پس از این تهدیدها افزایش یافته است. جلسه فوق العاده و امنیتی دولت برگزار شد. قدم بعدی دولت پس از این حادثه چه می تواند باشد؟

بورا بایراکتار: «می دانید که پس از حملات سوروچ در ماه ژوئن و بمبگذاری آنکارا، ترکیه قدمهای مهمی برداشت. بویژه اقدامات امنیتی در پی این حوادث تشدید شد تا از ورود تروریستها از سوریه به ترکیه جلوگیری شود. اقدامات امنیتی در مرزها افزایش یافت. سیستم کنترل الکترونیکی به کار گرفته شده است. سوری ها نیز اینک برای ورود از کشور ثالث به ترکیه نیاز به ویزا خواهند داشت. این حمله درست پیش از دیدار معاون رئیس جمهوری آمریکا رخ داد. حدس می زنم که ترکیه اقدامات دیپلماتیک خود را افزایش دهد و از سایر کشورها برای مبارزه بر ضد تروریسم درخواست کمک کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاکید مرکل بر لزوم مقابله جدی تر با تروریسم بین المللی

انفجار در استانبول؛ اقدام بعدی ترکیه چه می تواند باشد؟

انفجار انتحاری در استانبول؛ دست کم ۱۱ کشته