کشورهایی که با ایران قطع رابطه کردند

کشورهایی که با ایران قطع رابطه کردند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

همزمان با بالاگرفتن تنش های دیپلماتیک در منطقه خاورمیانه، صدها عراقی در بغداد مقابل سفارت عربستان دست به تظاهرات زدند و اعدام شیخ نمر، ناراضی سعودی

آگهی

همزمان با بالاگرفتن تنش های دیپلماتیک در منطقه خاورمیانه، صدها عراقی در بغداد مقابل سفارت عربستان دست به تظاهرات زدند و اعدام شیخ نمر، ناراضی سعودی را محکوم کردند.

یکی از تظاهرکنندگان در این باره گفت: «اعدام نقض آشکار حقوق بشر و ارزشهای انسانی است. اعتراض جوانان در عراق و سراسر دنیا به نقض حقوق بشر است، نه چیز دیگر.»

در همین حال حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به تصمیم سعودی ها در قطع روابط دپیلماتیک گفت: «عربستان سعودی حیات و منافع خود را متاسفانه در ایجاد درگیری و افزایش تنش در منطقه می داند.»

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، از قطع روابط تجاری، لغو پروازها و ممنوعیت سفر اتباع سعودی به ایران خبر داد. وی با این حال گفت که عربستان همچنان از سفر حجاج ایرانی به مکه و مدینه استقبال می کند.

اما پس از عربستان نوبت به بحرین رسید تا روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کند. مسئولان این امیرنشین کوچک حوزه خلیج فارس یک روز پس از تصمیم ریاض مبنی بر قطع روابط سیاسی با تهران، تصمیم مشابهی اتخاذ کردند و به هیات نمایندگی ایران برای ترک این کشور چهل و هشت ساعت زمان دادند.

ساعاتی بعد سودان هم به جرگه کشورهایی پیوست که همداستان با عربستان روابط خود را با ایران قطع می کنند. خارطوم ضمن اخراج سفیر ایران، ظهر دوشنبه از تصمیم خود برای قطع روابط با تهران خبر داده است.

امارات متحده عربی هم با چند ساعت تاخیر نسبت به همپیمانان منطقه ای اش تصمیم گرفت روابط با ایران را به سطح کاردار تقلیل دهد و از پرسنل سیاسی خود در این کشور بکاهد.

پس از اعدام شیخ نمر، ناراضی شیعی عربستانی و برپا شدن تظاهرات های متعدد در کشورهای گوناگون در محکوم کردن این اقدام، جمعی از به زعم وزارت کشور ایران «افراد خودسر» با حمله به سفارتخانه و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، ساختمان این نمایندگی ها را به آتش کشیدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع مردم تهران در میدان امام حسین در اعتراض به عربستان سعودی

بحرین و سودان هم با ایران قطع رابطه کردند

تهران: حیات ریاض در افزایش تنش در منطقه است