هشتصد نفر نامزد خبرگان شدند؛ نگاهی به سابقه رد صلاحیت ها

هشتصد نفر نامزد خبرگان شدند؛ نگاهی به سابقه رد صلاحیت ها
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روز چهارشنبه، دوم دی ماه با پایان یافتن زمان نام نویسی داوطلبان انتخابات دور پنجم مجلس خبرگان رهبری، مقامات وزارت کشور ایران اعلام کردند که ٨٠١ نفر در این انتخابات ثبت نام کرده اند. به گفته محمد حسین مقیمی، رییس ستاد انتخابات کشور، ١٩ نفر از داوطلبان نامزدی مجلس خبرگان رهبری زن هستند که در تاریخ انتخابات این مجلس کم‌سابقه است. عصمت سوادی و زهرا محرابی از جمله این نامزدها هستند.

نگاهی به آمار ثبت نام داوطلبان حضور در مجلس خبرگان رهبری نشان می دهد که در این دوره، استقبال بسیار چشمگیری از انتخابات خبرگان شده است. موضوعی که انتقاد رییس و نایب رییس مجلس خبرگان را نیز برانگیخته و آنها به این مساله واکنش نشان دادند.

hashemi-rafsanjani2
محافظه کاران می گویند اکبر هاشمی رفسنجانی قصد دارد انتخابات خبرگان را دو قطبی کند.

رییس مجلس خبرگان: می خواهند جامعه را دو قطبی کنند

افزایش داوطلبان برای نمایندگی در این دوره مجلس خبرگان نسبت به دوره های قبل، موجب انتقاد محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان شد.

محمد یزدی٬ رییس مجلس خبرگان با انتقاد از نحوه ثبت‌نام برای انتخابات این مجلس گفت: قانون انتخابات نام‌نویسی را برای همگان آزاد گذاشته است و متاسفانه می‌بینیم خانمی با یک وضعیت نامناسب و با بدحجابی برای مجلس خبرگان ثبت‌نام می‌کند و بعد هم مطرح می‌شود که ثبت‌نام که مشکلی ندارد و برای همگان آزاد است.

وی افزود: حدود ۸۰۰ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان ۸۸ نفر به این مجلس راه می‌یابند، بر این اساس این تعداد زیاد کاندیداها به نظر می‌رسد اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

آقای یزدی در ادامه گفت: جامعه را نباید در آستانه انتخابات دوقطبی و آن را تکه‌تکه کرد و می‌بایست از همه اقشار برای پیشبرد اهداف مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی استفاده کرد.

در همین حال محمود هاشمی شاهرودی، نایب رییس مجلس خبرگان نیز پس از پایان ثبت نام از داوطلبان نمایندگی این مجلس گفت: شاکله اسلامیت و روحانیت در مجلس خبرگان وجود دارد، اما همزمانی انتخابات آن با مجلس شورای اسلامی دغدغه‌هایی را به وجود آورده است.

esmat-savadi
خانم عصمت سوادی از حوزه انتخابی تهران برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرد. مجلس خبرگان رهبری ۸۸ عضو دارد که تاکنون هیچ زنی عضو آن نبوده است.

چهره‌های شناخته شده ثبت نام کردند

برخی چهره‌های شناخته شده‌ دربین نامزدهای مجلس خبرگان عبارتند از: اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی، محمد موسوی بجنوردی، محمد تقی مصباح یزدی، محمد جواد حجتی کرمانی نماینده اسبق مجلس خبرگان رهبری، عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی، محمدرضا عباسی فرد، عضو سابق شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، ابراهیم امینی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، محمد امامی کاشانی امام جمعه تهران، کاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان، محمد تاکندی، عضو مجلس خبرگان رهبری و محسن موسوی تبریزی عضو مجمع محققین مدرسین حوزه علمیه قم.

همچنین پنج وزیر اطلاعات و مقام ارشد امنیتی در دولت‌های مختلف٬ نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری شدند. محمد محمدی ری‌ شهری٬ علی فلاحیان٬ قربانعلی دری نجف‌آبادی٬ مصطفی پورمحمدی و محمود علوی از جمله مقام‌های ارشد اطلاعاتی و امنیتی شرکت کننده در انتخابات مجلس خبرگان هستند.

تعدادی از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از جمله رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، مجید انصاری، معاون پارلمانی و محمد اشرفی اصفهانی از مدیران نهاد ریاست جمهوری، هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان و محمدمهدی فقیهی مدیر مسئول وب سایت انتخاب، در انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا شدند.

hassan-khomeini
هواداران علی خامنه‌ای پیش از این گفته بودند حسن خمینی٬ اکبر هاشمی رفسنجانی٬ محمد خاتمی و حسن روحانی برای مجلس خبرگان نقشه‌هایی در سر دارند.

آمار شرکت کنندگان و تعداد رد صلاحیت شدگان دوره های مختلف

اولین دوره مجلس خبرگان در تاریخ ۱۹ آذر ماه سال ۱۳۶۱ برگزار شد. در این دوره تعداد ثبت نام کنندگان: ۱۶۸ نفر بود که از این تعداد ۱۲ نفر رد صلاحیت شدند. همچنین ۱۰ نفر انصراف دادند و درصد مشارکت مردم نیز مطابق آمار رسمی ۷۷٫۳۸ درصد اعلام شد.

دومین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۶۹ برگزار شد. در این دوره تعداد ثبت نام کنندگان ۱۸۰ نفر بود که از این تعداد ۶۲ نفر رد صلاحیت شدند. همچنین ۱۲ نفر انصراف دادند و درصد مشارکت مردم نیز مطابق آمار رسمی ۴۱ درصد اعلام شد.

آگهی

سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ اول آبان ۱۳۷۷ برگزار شد. در این دوره تعداد ثبت نام کنندگان ۳۹۶ نفر بود که از این تعداد ۲۱۴ نفر رد صلاحیت شدند. همچنین ۱۳ نفر انصراف دادند و درصد مشارکت مردم نیز مطابق آمار رسمی ۴۶٫۳ درصد اعلام شد.

چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۸۵ برگزار شد. در این دوره تعداد ثبت نام کنندگان ۴۹۳ نفر بود که از این تعداد ٢٦٣ نفر رد صلاحیت شدند. همچنین ١١ نفر انصراف دادند و درصد مشارکت مردم نیز مطابق آمار رسمی ۶۰ درصد اعلام شد.

در پنجمین دوره انتخابات این مجلس نیز که ثبت نام آن از ٢٦ آذر ماه آغاز و تا دوم دی ماه ادامه داشت، ٨٠١ نفر ثبت نام کردند. شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان را تا هفتم بهمن ماه اعلام می کند و داوطلبان رد صلاحیت شده می توانند تا ١٠ بهمن ماه اعتراض خود را اعلام کنند. شورای نگهبان نیز تا ٢٠ بهمن ماه اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده را بررسی می کند. اسامی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ٢١ بهمن ماه منتشر می شود و تبلیغات این نامزدها نیز از ٢٢ بهمن ماه الی پنجم اسفندماه خواهد بود.

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود. طبق اصول ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی نماینده مجلس خبرگان باید قدرت استنباط مسائل فقه اسلامی برای تشخیص صلاحیت و شرایط رهبری را داشته باشد و این محدودیتی است که اقلیت های دینی و مذهبی ایران را از حضور در ترکیب این مجلس محروم می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان کار احمد جنتی؛ رئیس آینده مجلس خبرگان رهبری کیست؟

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران آغاز شد

یک زمزمه‌ قدیمی؛ نماینده مجلس خبرگان: خامنه‌ای با رهبری پسرش مجتبی مخالفت کرده است