آغاز فیلترینگ هوشمند نرم‌افزار تلگرام در ایران

آغاز فیلترینگ هوشمند نرم‌افزار تلگرام در ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کاربران تلگرام در ایران می‌گویند در روزهای اخیر پیام‌هایی در این شبکه اجتماعی دریافت کرده‌اند که به آنها اجازه ارسال برخی اطلاعات را نمی‌دهد.

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان «روش تازه فیلترینگ زیرپوستی تلگرام در ایران» نوشت: این روش که می‌توان آن را فیلترینگ هوشمند یا محتوایی خواند این‌گونه عمل می‌کند که کاربران برای ارسال بعضی از پیام‌هایی که به نظر می‌رسد در آنها واژگان یا عبارت‌های مشمول فیلترینگ وجود دارد با محدودیت مواجه می‌شوند و پیام‌های واجد این کلمات را نمی‌توانند برای افراد دیگر ارسال کنند یا در گروه‌ها به اشتراک بگذارند.»

براین اساس کاربران در این نوع فیلترینگ با چنین پیامی مواجه می‌شوند: «متاسفانه این پیام در کشور شما با توجه به محدودیت‌های محلی غیر قابل دسترس است.»

در فیلترینگ هوشمند که پیش از این درباره شبکه اینستاگرام در ایران اجرا شده به جای فیلتر کامل شبکه‌های اجتماعی، بخشی از محتوای آن از دسترس خارج خواهد شد.

شبکه تلگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های ارتباطی تلفن همراه در ایران محسوب می‌شود که به گفته وزیر ارتباطات نزدیک به ۱۵ میلیون کاربر ایرانی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

در ماه‌های اخیر مقام‌های ایران اخبار ضد و نقیضی را درباره فیلترینگ نرم‌افزار تلگرام مطرح کرده‌اند. این در حالی است که در اواخر مهر ماه امسال پاول دروف، مدیر عامل تلگرام از رد درخواست دولت ایران برای جاسوسی شهروندان این کشور از سوی مجموعه خود خبر داده بود.

در همین حال «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» در ایران اواخر آبان امسال درباره فیلترینگ تلگرام تشکیل جلسه داد اما در این جلسه تصمیم بر این شد تلگرام فعلا مسدود نشود. این کارگروه به اتفاق آراء تصویب کرد که چنانچه تلگرام ظرف مدت محدودی اقدامات لازم جهت تبعیت از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی را به عمل نیاورد، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نسبت به فیلتر و مسدود کردن آن اقدام کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجلس ایران اجرای آزمایشی طرح جنجالی محدودیت‌های اینترنتی را تصویب کرد

تلگرام: درخواست ایران برای جاسوسی را رد کردیم

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند