اقتصاد شیرین اسپانیا، رونق بازار شیرینی و شکلات با وجود بحران اقتصادی

اقتصاد شیرین اسپانیا، رونق بازار شیرینی و شکلات با وجود بحران اقتصادی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در شهر کوچک خیخونا در منطقه آلیکانته اسپانیا نزدیک به دو هزار نفر مستقیم یا غیرمستقیم با تولید «تورون» که نوعی شیرینی بادامی است امرار معاش می کنند

آگهی

در شهر کوچک خیخونا در منطقه آلیکانته اسپانیا نزدیک به دو هزار نفر مستقیم یا غیرمستقیم با تولید «تورون» که نوعی شیرینی بادامی است امرار معاش می کنند. این شهر در نزدیکی دریای مدیترانه قرار دارد.

نزدیک به صد سال است که حدود بیست شرکت فامیلی در این بخش فعالند. آنها اکنون تولیداتشان را بین المللی کرده و در کنار تولید شیرینی به فعالیت در دیگر بخش های تولیدی نیز روی آورده اند. تولیدات این شهر کوچک بویژه در روزهای کریسمس مشتریان بسیاری در دیگر کشورها دارد.

خبرنگار یورونیوز می گوید: «در سالهایی که بحران شدید اقتصادی اسپانیا را در بر گرفته، برخی محصولات مصرفی همچون شیرینی تورون رونق داشته و با افزایش صادرات، در حفظ حیات شرکتهای کوچک و متوسط سنتی نقش داشته اند. در شهر خیخونا در استان آلیکانته اکنون زمانی از سال است که تولید کنندگان مشغول تهیه شیرینی مخصوص کریسمس هستند.»

باید پنج قرن به عقب برگردیم به زمانی که این شیرینی برای اولین بار در این شهر تهیه شد. شرکت «پریمیتیوو روویدا» Primitivo Rovira تنها شرکتی است که همچنان در خیابان اصلی شهر مشغول به کار است و در سال ۱۸۵۰ میلادی تاسیس شده است.

در این کارگاه، تولید شیرینی تورون همچنان بر اساس فرمول سنتی آن تهیه می شود و در مجموع ترکیبی از بادام، عسل و شکر است. فرایند تهیه نیز بین یک تا پنج روز طول می کشد و برای تهیه آن از مردان برای انجام وظایف فیزیکی و از زنان برای مراحل نهایی کار استفاده می شود. مشتریان شیرینی های این شرکت عمدتا اسپانیایی ها هستند.

مالک شرکت می گوید: «فکر کنم وضعیت رو به بهبود است و ما امسال نسبت به سال گذشته حتی با وجود افزایش قیمت شیرینی، چهار درصد بیشتر فروش داشته باشیم. امسال قیمت بادام یازده درصد افزایش داشت.»

فعالیت این شرکت کوچک خانوادگی برای تولید شیرینی تورون از ماه اکتبر آغاز و تا ماه دسامبر ادامه می یابد. تولید کنندگان آن در دیگر ماههای سال، به کار تولید بستنی در شهر پامپلونا در شمال اسپانیا می پردازند که یک فعالیت جایگزین محسوب می شود.

یکی از استادکاران تولید این شیرینی می گوید: «من در هر دو شغل کار می کنم. هم در تهیه شیرینی تورون و هم در تهیه بستنی. بحران بر هر دو کار تاثیر گذاشته است. در سه سال گذشته درآمدمان چندان خوب نبود.»

شورای تنظیم مقررات شهر خیخونا که کنترل کیفیت این محصولات را بر عهده دارد و از شهرت تجاری این منطقه دفاع می کند، مقر انجمن تولید کنندگان شیرینی تورون و شکلات سازها نیز هست. در «وییاخویوسا» در شمال آلیکانته شرکت مهم دیگری نیز مشغول تهیه شکلات است. فعالیت جدیدی برای مقابل با بحرانی که در آغاز دهه اخیر اسپانیا را فرا گرفت.

فدریکو مونکونیل، دبیر شورا می گوید: «در سالهای اخیر با بهبود سالانه ای بین دو تا شش درصد مواجه بودیم. این به معنی وجود یک بازار با ثبات برای شیرینی بادامی تورون است. برای شکلات نیز، هم در اینجا و هم در تمام اروپا با رشد مواجهیم. این بازاری با رونق بالا محسوب می شود. در استان آلیکانته، ما سالانه ۲۵ میلیون کیلو شکلات و ۱۵ میلیون کیلو شیرینی بادامی تورون تولید می کنیم و بازار شکلات در حال پیشی گرفتن از بازار شیرینی بادامی است.»

یکی از شرکتهای بزرگ در این بخش، شرکت «المندرا ای میل» Almendra y Miel است که از سال ۱۷۲۵ میلادی کارش را آغاز کرده و پس از ۱۰ نسل همچنان به عنوان یک شرکت خانوادگی مشغول به کار است. در این شرکت اکنون بیش از ۳۵۰ نفر مشغول کارند و ۲۵ درصد از محصولاتشان را صادر می کنند.

آندرس کورتیخوس، مدیر عامل شرکت می گوید: «بازارهای محصولات ما بطور سنتی اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و آمریکای لاتین هستند. هر کدام به دلایل مختلف: در اتحادیه اروپا به دلیل نزدیکی جغرافیایی و در ایالات متحده آمریکا به دلیل تجملی بودن محصول و طعم لذیذ آن. ما موفقیت بالایی در جذب مشتری در کشورهای اسپانیایی زبان داشتیم.»

شرکتهای بزرگ کار تولید را در اواخر نوامبر به پایان رسانده و سپس توزیع محصولات را آغاز می کنند تا تولیداتشان قبل از آغاز تعطیلات کریسمس در سراسر اسپانیا و دیگر کشورها، به دست مصرف کننده برسد. آنها همچنین دست به تاسیس شرکتهای تابعه زده اند مثلا شرکتهایی در مراکش و شیلی برای پرورش بادام. امسال بهای بادام بیش از بیست درصد افزایش داشت.

فدریکو مونکونیل می گوید: «مشکل افزایش بهای بادام به دلیل افزایش صادرات به کشورهای در حال ظهوری مانند چین و هند بوجود آمد. صادرات به روسیه نیز افزایش یافت. این باعث افزایش قیمت شد. بازار اسپانیا منعکس کننده آنچه است که در ایالات متحده آمریکا روی می دهد و به همین دلیل بهای بادام در اینجا نیز افزایش یافت.»

استان آلیکانته بر درآمدهای گردشگری نیز متکی است. با این وجود مانند دیگر نقاط اسپانیا از بحران موسوم به حباب مسکن رنج می برد و نرخ بیکاری در آن ۲۳ درصد است. در این استان، بخش هایی همچون تولید شیرینی و شکلات توانسته است وضعیت پایداری را در اقتصاد بوجود آورد و در واقع همواره بیشترین صادرات اسپانیا از این استان بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار سندیکای کارگران اروپا: کاهش بی سابقه حقوق پایه فاجعه بار است

انتخابات اسپانیا؛ راه دراز به سوی رشد اقتصادی

راهنمای انتخابات اسپانیا ۲۰۱۵