حملۀ عربستان و حوثی ها به مواضع یکدیگر در آخرین ساعات پیش از آتش بس

حملۀ عربستان و حوثی ها به مواضع یکدیگر در آخرین ساعات پیش از آتش بس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آتش بس میان حوثی ها و دولت یمن روز سه شنبه پانزدهم دسامبر از ساعت ۹ صبح به وقت گرینویچ آغاز می شود. همزمان با این آتش بس، دور جدیدی از مذاکرات میان

آگهی

آتش بس میان حوثی ها و دولت یمن روز سه شنبه پانزدهم دسامبر از ساعت ۹ صبح به وقت گرینویچ آغاز می شود. همزمان با این آتش بس، دور جدیدی از مذاکرات میان طرف های درگیر در یمن در سوییس برگزار خواهد شد.

شورشی های حوثی به شرط توقف بمباران های نیروهای سعودی حاضر به شرکت در این مذاکرات شده اند. حوثی ها خواهان مشارکت بیشتر در دولت یمن هستند و در مقابل پذیرفته اند که در صورت قبول این امر از سوی دولت یمن، سلاح های خود را بر زمین بگذارند و از مناطقی که طی ماههای اخیر تصرف کرده اند، خارج شوند.

مذاکرات سوییس دومین دور از مذاکراتی است که با میانجیگری سازمان ملل میان حوثی ها و دولت یمن برگزار می شود. دور نخست این گفت و گوها در ماه ژوئن صورت گرفت که بدون نتیجه ای پایان یافت و آتش بسی نیز که در آنزمان برقرار شده بود به فاصلۀ چند روز شکسته شد.

یک دیپلمات غربی مطلع که نخواسته نامش فاش شود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با بیان اینکه ایران و عربستان سعودی از یک توافق حمایت می کنند این نشست را با نشست قبلی متفاوت دانسته است.

این آتش بس در حالی قرار است پس از نزدیک به ۱۰ ماه جنگ داخلی در این کشور برقرار شود که دو تن از فرماندهان ارشد ائتلاف عربستان سعودی و قطر روز دوشنبه در نتیجۀ پرتاب راکت از سوی حوثی ها کشته شدند. چند سرباز نیروهای این ائتلاف نیز در میان کشته شدگان هستند.

همزمان با این حملۀ حوثی ها، جنگنده های عربستان مناطقی از شهر حجه را بمباران کردند که در جریان آن ۱۹ غیرنظامی جان خود را از دست داده اند. دست کم ۳۰ نفر نیز در نتیجۀ این حملات ائتلاف ضد حوثی به رهبری عربستان سعودی مجروح شده اند.

جنگ داخلی در یمن تاکنون به قیمت جان بیش از ۶۰۰۰ نفر تمام شده است و بیش از دو میلیون نفر نیز مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش بس یک هفته ای در یمن آغاز شد

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حمله حوثی‌ها به اسرائیل؛ برای محور مقاومت و فلسطین یا کسب مشروعیت برای مذاکرات صلح با عربستان؟