نگاهی به مداخلات نظامی آلمان در دیگر کشورها از ابتدای دهه نود میلادی تا کنون

نگاهی به مداخلات نظامی آلمان در دیگر کشورها از ابتدای دهه نود میلادی تا کنون
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پارلمان آلمان با مشارکت هواپیماهای جنگنده این کشور در جنگ علیه داعش موافقت کرد؛ تصمیمی که با وجود داشتن مخالف، یک پیروزی برای آنگلا مرکل، صدراعظم این

آگهی

پارلمان آلمان با مشارکت هواپیماهای جنگنده این کشور در جنگ علیه داعش موافقت کرد؛ تصمیمی که با وجود داشتن مخالف، یک پیروزی برای آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور در سیاست خارجی محسوب می سد.

ارتش ملی آلمان در سال ۱۹۵۵ میلادی تاسیس شد و بلافاصله به عضویت ناتو درآمد. در آن سال، با وجود پایان عمر حکومت نازی، نگرانی جدیدی در اروپا دیده می شد که نگرانی از تهاجم احتمالی اتحاد جماهیر شوروی سابق بود. در آن دوران، آلمان به پایگاهی برای دفاع از اروپای غربی در قبال این خطر تبدیل شد و ماموریت ارتش این کشور، دفاع از آلمان و متحدان این کشور، با هدف برقراری صلح بود. این ماموریت تا زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، سقوط دیوار برلین و پایان دوران جنگ سرد بر قوت خود باقی بود.

اتحاد آلمان شرقی و غربی، طراحی استراتژی و ذهنیتی جدید در این کشور را به همراه داشت. این ذهنیت صلح آمیز همچنان استوار است، امری که نمادهای آن را در راهپیمایی هایی همچون تجمع روز پنج شنبه در برلین می توان دید که تجمعی برای اعتراض به هرگونه مداخله نظامی این کشور در درگیریهای خارج از مرزهای آن بود.

مداخلات نظامی ارتش آلمان در خارج از مرزهای این کشور به دهه نود میلادی برمی گردد. اولین عملیات آلمانی ها در سال ۱۹۹۳ میلادی در سومالی و تحت نظارت سازمان ملل متحد اجرا شد و پس از آن وارد درگیریهای بالکان شد. در آن زمان هواپیماهای آلمانی در عملیات ناتو در بوسنی در سال ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ میلادی و سپس در سال ۱۹۹۹ میلادی در عملیات کوزوو شرکت داشتند.

پنج هزار سرباز این کشور هم اکنون در ۹ کشور جهان حضور دارند. بخش عمده این سربازان، حدود ۴ هزار سرباز در چهارچوب نیروهای بین المللی کمک به امنیت تحت سرپرستی ناتو، در افغانستان به سر می برند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی، هنگام تصمیم گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه دخالت نظامی در لیبی، آلمان بر خلاف دیگر شرکای اروپایی اش، در کنار روسیه و چین، صاحبان حق وتو قرار گرفت. سیاستی که اتخاذ آن باعث منزوی شدن آلمان در میان شرکای اروپایی اش شد.

سال گذشته، آلمان تصمیم گرفت در نبرد علیه داعش وارد عمل شود. این کار را با ارسال سلاح برای پیشمرگان کرد و آموزش آنها آغاز کرد. دومین قدم را در این راه، روز جمعه ۴ دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی برداشت یعنی زمانیکه پارلمان این کشور با اکثریت آرا به مشارکت نظامی در جنگ علیه داعش رای داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان آلمان با مشارکت نظامی این کشور در جنگ علیه داعش در سوریه موافقت کرد

آلمان به ائتلاف نظامی ضد داعش می پیوندد

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است