برنامه جدید بانک جهانی برای تغییرات اقلیمی در آفریقا در گفتگو با جیم یونگ کیم

برنامه جدید بانک جهانی برای تغییرات اقلیمی در آفریقا در گفتگو با جیم یونگ کیم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

باافتتاح کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی در پاریس، پرسش درباره تغییرات اقلیمی در مرکز گفتگوهای بین المللی قرار گرفته است. به همین مناسبت

آگهی

باافتتاح کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی در پاریس، پرسش درباره تغییرات اقلیمی در مرکز گفتگوهای بین المللی قرار گرفته است. به همین مناسبت یورونیوز گفتگویی را با جیم یونگ کیم رئیس بانک جهانی انجام داده است. رئیس بانک جهانی از برنامه و سرمایه گذاری این نهاد برای گسترش انرژی های تجدید پذیر در آفریقا و آینده اقتصاد جهانی سخن گفته است.

یورونیوز: بانک جهانی برنامه جدیدی برای تغییرات اقلیمی در آفریقا دارد، این برنامه دقیقا چیست؟

جیم یونگ کیم: «برنامه ایست برای کمک به آفریقا در چهار سال آینده با بیش از ۱۶ میلیارد دلار بودجه اضافی که همه نوع انعطاف پذیری برای اجرای آن را در نظر گرفته ایم. برنامه های مرتبط با آفریقا بطور قابل درکی نیمی مربوط به مسائل دارویی و بهداشتی و نیمی برای انطباق با شرایط اقلیمی طراحی شده اند. برای مثال بطور مداوم شاهد نابودی زمین ها در آقریقا هستیم و اوضاع رو به وخامت است و یا با پدیده گسترش بیابان روبروئیم بنابراین ما اعلام کرده ایم که از ایجاد چیزی که دیوار سبز نام گرفته حمایت می کنیم. یعنی ایجاد نواری سبز برای حفاظت از زمین های قابل کشت در برابر گسترش بیابان. ما باید توانایی انطباق مان در برابر رویدادهای اقلیمی بسیار بدتر را افزایش دهیم، مثلا سیستم هشدار دهنده درباره تغییرات شدید آب و هوایی و نزدیک شدن طوفان ها می تواند تاثیر خیلی زیادی داشته باشد. از سوی دیگر نیازمند اطلاعات هستیم که دقیقا بفهمیم چطور باید خودمان را با تغییرات انطباق دهیم برای مثال برای ساختن جاده هایی که بتوانند در هنگام رخ دادن سیل هنوز فعال باشند یا شهرهای تمیز تر برای زندگی. اینها از جمله چیزهایی هستند که ما باید بفهمیم و از اطلاعات گوناگون استفاده کنیم تا بتوانیم به آفریقا برای برداشتن گام بعدی کمک کنیم. همه اینها در برنامه گنجانده شده است. همچنین ما بودجه انرژی های تجدید پذیر مان برای آفریقا را افزایش داده ایم. تقاضا برای این نوع انرژی ها در آفریقا بالاست در حالی که بعضی اوقات بودجه کافی نداریم.»

یورونیوز: چرا روی آفریقا تمرکز کرده اید؟

جیم یونگ کیم:«نگرانی ما و نگرانی ایی که کشورهای آفریقایی در ارتباط با اجلاس تغییرات اقلیمی و بحث های مرتبط با تغییرات آب و هوایی دارند این است که این اجلاس و مباحث آن به کاهش میزان کربن تقلیل پیدا کند که مورد توجه کشورهای ثروتمند است. کشورهای فقیر می گویند: مشکلات ما چه می شود؟ ما کربن تولید نمی کنیم اما بیشتر از همه آسیب می بینیم. آنها می گویند بار تغییرات اقلیمی بر شانه های ماست. بخاطر همین باید آنچه از این گفتگو ها حاصل می شود برای آفریقا نتیجه مثبتی داشته باشد و ما فکر می کنیم نتیجه مثبتی خواهد داشت. از نظر ما باید تعهدات بیشتری برای آفریقا برعهده بگیریم تا آفریقا با تغییرات اقلیمی انطباق پیدا کند و همزمان از منابع پاک تر انرژی بعنوان سوخت موتور توسعه آفریقا استفاده شود. آفریقا بسرعت در حال رشد است و یکی از مواردی که رشد آفریقا را محدود کرده مشکل دسترسی به انرژی است و ما باید راهی برای دسترسی آفریقا به انرژی پیدا کنیم اما با این شرط که این انرژی پاک و سازگار با محیط زیست باشد. اجرای این ایده کار آسانی نیست اما ما می توانیم امکانات مالی را برای این کار فراهم کنیم.»

یورونیوز: این ۱۶ میلیارد دلار چگونه تهیه می شود؟

جیم یونگ کیم: «ما فقط از پول صحبت نمی کنیم. ما یک سوم این بودجه را تامین می کنیم. از ۱۶ میلیارد دلار، ۵.۷ میلیارد را بانک جهانی تامین می کند و وقتی کشوری برنامه ای برای انرژی تجدید پذیر دارد، ما یک سوم بودجه آن برنامه را تامین می کنیم و دیگران باید وارد میدان شوند و بقیه بودجه طرح را تامین کنند.»

یورونیوز: شما خوشبینید؟

جیم یونگ کیم: «مسلما»

یورونیوز: چه انتظاری از اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۶ دارید؟

جیم یونگ کیم: «رشد اقتصادی برای بار دیگر ناامید کننده است. تنها کشور توسعه یافته ای که به نظر می رسد در حال رشد است ایالات متحده آمریکاست و بانک مرکزی آمریکا گفته است که نرخ شاخص های اقتصادی در ماه دسامبر افزایش می یابد. همچنین شاهد مهاجرت عظیم سرمایه از بازارهای در حال رشد هستیم و بهمین خاطر تقاضا در این بازارها برای تامین سرمایه فوق العاده افزایش یافته است. ما باید در حال حاضر بعنوان بانک جهانی وارد بازارهای در حال ظهور و کشورهای در حال توسعه شویم و نقش معمول مان را در چرخه تامین مالی بازی کنیم. این مشکلات در دوره های بحران اتفاق می افتد و از نظر ما این یک فرصت ویژه است برای بازبینی اینکه اگر می خواهیم بسمت انرژی های تجدید پذیر حرکت کنیم و اگر می خواهیم بسمت فعالیت هایی برویم که هم باعث توسعه شود و هم تاثیرات تغییرات اقلیمی را در نظر بگیرد، چطور باید در کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری کنیم. من فکر می کنم از این نظر ما در موقعیت واقعا ویژه ای هستیم. همه برآوردهای ما برای رشد در بازارهای در حال ظهور مانند روسیه و برزیل نشان از کاهش دارد و این بزرگترین نگرانی ما در حال حاضر است.»

یورونیوز: از نظر اقتصادی این وضعیت را باید «شکننده» بنامیم و یا «در حال بهبود»؟

جیم یونگ کیم: «فقط می توانم بگویم ناامید کننده است. کشورهایی که بازارهای نوظهور دارند در موقعیتی هستند که در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بوده اند. در حال حاضر بانک های مرکزی مستقل هستند و امکانات و فضای مالی بیشتری وجود دارد. اما انتظار داریم که بازارهای نوظهور که در بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ در حال رشد بودند، در سال جاری از سرعت رشدشان کم شود و قیمت کالاها به احتمال زیاد و حداقل تا سال آینده پایین بماند.»

یورونیوز: چه توصیه ای برای رهبران کشورها برای ماههای آینده داربد؟

جیم یونگ کیم: «با انتظار افزایش نرخ سود بانک مرکزی آمریکا، هر یک از رهبران کشورها باید درباره برنامه های خود در ارتباط با بودجه شان محتاط باشند. بسیاری از کشورها با تغییرات و اصلاحات ساختاری مواجه اند که مدتها طول می کشد مانند: بهبود محیط کسب و کار، سرمایه گذاری در آموزش و همه انواع پروژه هایی که این کشورها دارند. ما مدتهاست که این توصیه ها را می کنیم و اکنون که احتمال افزایش نرخ سود بانک مرکزی آمریکا وجود دارد، زمان اجرای آنهاست. کشورهای در حال توسعه باید سیگنال های شفافی به بازارها بدهند، سیاست های نامشخص و مبهم می تواند روی هزینه های وام هایشان تاثیر بگذارد و حرکت سرمایه را به داخل و یا خارج از کشورهایشان هدایت کند. بنابراین باید سیاست های روشنی ارائه کنند، در جایی که نیاز است دست به اصلاحات ساختاری بزنند، سیاست های مربوط به حائل ها و ضمانت های مالی را بازسازی کنند و خودشان را برای شرایطی که می تواند سال آینده سخت تر باشد آماده کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جزئیات تازه از رسوایی بانک جهانی؛ دستکاری شاخص‌ سهولت کسب و کار چه ضربه‌ای به اقتصاد جهانی زد؟

رئیس جدید بانک جهانی کیست؟

شرکت فرانسوی توتال از بازنگری آمایش سرزمینی در پروژه‌های بحث‌برانگیز در اوگاندا و تانزانیا خبر داد